Dommerik
Artikelen: 0

Re: Wasmachine veroorzaakt kortsluiting?

Zitten we hier op een wetenschapsforum of niet? Onderzoeken is het parool! Niet blindelings nieuw kopen. Laat de betreffende studenten het ding maar eens uit elkaar halen, nieuw kopen kan altijd nog. Je leert er heel veel van (logisch nadenken).

Bij mijn wasmachine heb ik vorig jaar het trommellager en het paskruis vervangen: loopt weer als een zonnetje. Het zijn meestal maar een paar onderdelen die kapot gaan, en die vallen goed te vervangen. Denk om de CO2 .....
klazon
Pluimdrager

Dommerik, je hebt helemaal gelijk. Dat is ook mijn methode. Maar blijkbaar is Phys niet zo'n sleutelaar als jij en ik, anders had hij de vraag hier helemaal niet gesteld. :D
StrangeQuark

Dommerik, je hebt helemaal gelijk. Dat is ook mijn methode. Maar blijkbaar is Phys niet zo'n sleutelaar als jij en ik, anders had hij de vraag hier helemaal niet gesteld. :D
Of Phys woont in een studentenhuis waar nog 6 andere mensen de eigenaar zijn van de wasmachine, of Phys heeft weinig tijd, of Phys wil het zeker weten of hij het ergens specifiek moet zoeken, of Phys....

:P
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Nassarius

Dommerik schreef:Zitten we hier op een wetenschapsforum of niet? Onderzoeken is het parool! Niet blindelings nieuw kopen. Laat de betreffende studenten het ding maar eens uit elkaar halen, nieuw kopen kan altijd nog. Je leert er heel veel van (logisch nadenken).

Bij mijn wasmachine heb ik vorig jaar het trommellager en het paskruis vervangen: loopt weer als een zonnetje. Het zijn meestal maar een paar onderdelen die kapot gaan, en die vallen goed te vervangen. Denk om de CO2 .....
Studenten kunnen vaak niet eens hun eigen hut schoonhouden,laat staan een wasmachine bijhouden.... :D
Phys

Ik ben inderdaad geen fervent sleutelaar, zeker wat betreft wasmachines. De voornaamste reden om het topic te openen was opdat kenners wellicht een "educated guess" konden doen op basis van mijn beschrijving.
Studenten kunnen vaak niet eens hun eigen hut schoonhouden,laat staan een wasmachine bijhouden.... :P
For your information, mijn "hut" is redelijk schoon te noemen :P

Ik heb echter wel enige interesse in techniek, en heb dan ook 2 weken geleden inderdaad met een huisgenoot de wasmachine opengeschroefd en het ding aan een kritische blijk onderworpen. Helaas konden we geen vreemd uitziende dingen ontdekken, maar dat kan natuurlijk ten grondslag liggen aan gebrek aan kennis onzer zijds :P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Vladimir Lenin

Ik denk dat ik een nieuwe zou kopen. Je moet weten waar je aan begint, als dat ding al 8 jaar oud is. Misschien is het nu iets kleins, maar dat is misschien de voorbode voor wat nog komen moet. En op termijn lig je aan veel meer kosten dan een nieuwe te kopen. Ik zie die wasmachine natuurlijk niet, en ik ken ook de historie van dat ding niet.

Waren er bijvoorbeeld al voortekenen: slechte was,...

Want dan zou ik zeggen dat het probleem waarschijnlijk meerdere oorzaken heeft.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
Dommerik

Phys schreef:Ik ben inderdaad geen fervent sleutelaar, zeker wat betreft wasmachines. De voornaamste reden om het topic te openen was opdat kenners wellicht een "educated guess" konden doen op basis van mijn beschrijving.

For your information, mijn "hut" is redelijk schoon te noemen :P

Ik heb echter wel enige interesse in techniek, en heb dan ook 2 weken geleden inderdaad met een huisgenoot de wasmachine opengeschroefd en het ding aan een kritische blijk onderworpen. Helaas konden we geen vreemd uitziende dingen ontdekken, maar dat kan natuurlijk ten grondslag liggen aan gebrek aan kennis onzer zijds :D
Ik zou een lang verhaal kunnen schrijven, maar

a) heb je het al over een andere groep geprobeerd?

b) als je met de ene hand door het deurtje de trommel vasthoudt en met de andere hand het aandrijfwiel, zit daar dan speling in?

c) geen sporen van waterlekkage?

d) hoe functioneert de machine bij een koude was?
Maggy

Dit draadje duikt ineens om onverklaarbare reden op in mijn lijstje met mogelijk gerelateerde onderwerpen terwijl ik in een perpetuum mobile draad zat. In meer dan 30 jaar ben ik nu pas aan mijn 3e (nu nieuwe) wasmachine. De vorige twee heb ik steeds met veel moeite en weinig verstand van zaken aan de praat gehouden.

Controleer eerst stekker, stopcontact en snoer op roetplekjes.

Een doorslaande stop kan wijzen op een aardlek, maar als het goed is slaat dan de aardlekschakelaar door, voor de meeste mensen nauwelijks van elkaar te onderscheiden (stom van de fabrikanten)

Aardlek in een wasmachine betekent meestal water in de machine op een plek waar dat niet hoort, zoek watersporen, probleem bijna opgelost.

Een lek verwarmingselement veroorzaakt ook een doorslaande stop, zonder dat er achteraf kortsluiting valt te meten. Het in het begin piepkleine lekje kookt droog en sluit zich af met een kalkdekseltje. Pas als er weer een flinke plons water op komt en het ding weer moet verwarmen gaat het opnieuw mis.

Als er iets rammelt zit dat meestal tussen binnen- en buitentrommel. Is het kleiner dan een overhemdknoop dan gaat het normaal via de afvoer naar het riool, zo groot als een euro kan in zeldzame gevallen de pomp blokkeren, zo groot dat het niet door de slang van de trommel naar de pomp kan, dan blijft het herrie maken bij bepaalde toerentallen en kan klem komen tussen binnen- en buitentrommel, de motor kan dan warm lopen en als je geluk hebt slaat dan je stop uit. Bij pech brandt de motor door.

Verder zitten er 3 andere kritische componenten in die voor de doe het zelver belangrijk zijn:

-het zeepbakje moet schoon zijn. Aangekoekte zeepresten, maar vooral ook snotterige of uitgeharde wasverzachter zijn funest.

-de pressurestaat en thermostaat zijn meestal goed te vervangen evenals bovengenoemd verwarmingselement. Ook alle rubber delen zijn goed te doen.

Service manuals zijn vrijwel allemaal op internet te vinden, soms gratis, soms betaald maar zelden duur. Onderdelen mits nog verkrijgbaar zijn vaak ook heel betaalbaar. Met de nummers die je uit de service manual kan vissen kun je meestal op internet kijken wat ze kosten.

Denk er wel om dat wasmachines het tegendeel zijn van perpetuum mobile. Ouwetjes vreten stroom en kunnen ook onderdelen en tijd gaan vreten. Veel tijd want wie dit leest heeft kennelijk geen routine. Die heb ik met mijn ouwetjes ook nooit ontwikkeld.

Als Phys dit nog leest, hoop ik dat hij nog's meldt hoe het is afgelopen
Phys

Als Phys dit nog leest, hoop ik dat hij nog's meldt hoe het is afgelopen
Wegens geluk hebben we de oude wasmachine weggegooid. Ik kon namelijk via via gratis aan een goed werkende wasmachine komen, dus vonden we het de moeite niet om tijd en energie in de oude te stoppen.

Jammer voor dit topic, maar ik kan dus alweer een half jaar fijn mijn was draaien ;)

Wellicht dat ik in de toekomst jouw informatie nog kan gebruiken, waarvoor dank :P
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Terug naar “Elektrotechniek”