Bavoooo
Artikelen: 0

Vraag over dc motoren

Mijn eerste topic hier, ik zal mij even voorstellen. Ik ben Bavo en studeer industriële wetenschappen elektronica-ICT (industrieel ingenieur dus) en ga als het goed gaat in september aan mijn 3e bachelor beginnen. Ik heb deze vakantie een herexamn van een vak dat noemt Elektromechanische Technologie, en onderdeel hiervan gaat over motoren. Het is allemaal zeer basic, en we hebben er amper les van gekregen. Nu op het examen krijgen we een vraag en een uur de tijd om deze op te lossen, in juni is het mij niet echt gelukt, maar ik het de opgave overgeschreven en meegepakt en nu thuis nog eens geprobeerd. Ik heb een oplossing, maar ik kan mijn prof niet bereiken (vakantie ofzo ;) ). Zou er iemand met enige kennis van zake eens naar kunnen kijken en zeggen of dit iets van waarheden bevat? In ieder geval al bedankt voor de moeite.

ik heb alles in één pdf je gezet: http://www.2shared.com/file/7137825/b32b57...xamen_un09.html
klazon
Pluimdrager

Re: Vraag over dc motoren

Het zou wel handig zijn als die pdf ook echt opende op die link. Ik krijg van alles te zien, maar niet die pdf.
stoker

Het zou wel handig zijn als die pdf ook echt opende op die link. Ik krijg van alles te zien, maar niet die pdf.
" Save file to your PC: click here"
Bavoooo

ja sorry, mijn webspace ligt plat. Maar je moet dus tot vanonder scrollen en daar kan je zoals hierboven gezegd klikken op Save file to your PC: click here

edit: directe link => http://bavooo.googlepages.com/Examenun09.pdf
Bavoooo

niemand???
klazon
Pluimdrager

Ik heb er wel naar gekeken, maar ik ben er nog niet uit. Het gaat dan vooral om het traagheidsmoment van de hijstrommel. Geen idee wat ik daarmee aan moet. En als het al meespeelt, dan is de vraag waarom het traagheidsmoment van de motor zelf niet gegeven is.

Het kan ook zijn dat het een overbodig gegeven is, komt in zulke vraagstukken wel vaker voor.
Bavoooo

klazon schreef:Ik heb er wel naar gekeken, maar ik ben er nog niet uit. Het gaat dan vooral om het traagheidsmoment van de hijstrommel. Geen idee wat ik daarmee aan moet. En als het al meespeelt, dan is de vraag waarom het traagheidsmoment van de motor zelf niet gegeven is.

Het kan ook zijn dat het een overbodig gegeven is, komt in zulke vraagstukken wel vaker voor.

Ja ik heb dat gewoon weggelaten omdat de motor constante snelheid draait, ik dacht dat dat vooral bij de versnelling een rol speelde.
Bavoooo

ik heb een reactie van mijn prof gekregen en het is dus al fout in het begin. => Het begin is fout: je past nullast toe, maar er is een koppel van 10Nm... Je methode om Kem te vinden is dus mis.

Ik zal eens opnieuw moeten beginnen.
Bavoooo

Voor de geïnteresseerde, ik heb een juiste oplossing gevonden. Het is eigenlijk zeer simpel.

Ik stel dus 3 maal de vergelijking op van Uklem = Kem * toerentalmotor + Rr * Ir, voor elke situatie.

dus

1) 100 = Kem * 105 + Rr * Ir

Ik weet dat Ir = (Tem/Kem)

Dus 100 = Kem * 105 + Rr * 10/Kem

2) 100 = Kem * toerentalmotor1 + Rr * Ir

Ik weet dat Ir = (P/ toerentalmotor *Kem)

Dus 100 = Kem * toerentalmotor1 + Rr * 2180/ (toerentalmotor1 *Kem)

3) 100 = Kem * toerentalmotor 2 + Rr * Ir

De motor draait nu een 4e trager als bij 200kg dus

Dus 100 = Kem *(3/4)* toerentalmotor1 + Rr * 4*2779,5/ (3*toerentalmotor1 *Kem)

Uit 1) haal ik Rr = (10- 10,5Kem)Kem en dat vul ik in 2 en 3 in en hieruit zou ik dan toerentalmotor1 krijgen voor de overbrengingsverhouding te kennen, en Kem en Rr.

De c oplossing was al juist, maar enkel opgelost dus met de verkeerde Kem enzo

Terug naar “Elektrotechniek”