ypsilon
Artikelen: 0

Resizen afbeeldingen en forumlay-out

Ik merk de laatste tijd dat afbeeldingen nogal vaak te groot blijken, waardoor de lay-out van het forum verstoord wordt. De afbeeldingen worden onvoldoende geschaald en dan worden posts uitgerokken in de breedte. Het is niet verschrikkelijk, maar wel irritant.

Dat gebeurt zowel bij afbeeldingen die als bijlage gepost worden...

Afbeelding

... als bij afbeeldingen die elders gehost worden.

Afbeelding

In andere gevallen wordt er wel goed geschaald en ziet alles er netjes uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb deze afbeeldingen voor de zekerheid via ImageShack geüpload en geresized. Mijn vragen nu:
  • Hoe komt dit? Waarom gaat het de ene keer wel en de andere keer niet goed?
  • Heeft iedereen hier last van, of ligt het aan mij?

(Aangezien ik hier nog niemand over gehoord heb, zal het dat laatste wel zijn.)
  • Kunnen we hier iets aan doen of, indien het aan mij ligt, wat kan ik hieraan doen?
  • Op sommige fora kun je zelf beslissen hoeveel een afbeelding geschaald wordt (in de BB-code), kan zoiets hier?

Edit: Vergeten te melden: Browser is FF 3.0.13 op Ubuntu 9.04
Ger

Re: Resizen afbeeldingen en forumlay-out

Ik denk haast dat het dan aan Fx onder Ubuntu ligt. Ik draai hier Fx 3.0.13 onder Windows XP en daar gaat het in alle topics die je hierboven als voorbeeld pakt perfect. Misschien dat ik vanmiddag even mijn andere laptop met Ubuntu 9.04 uitgraaf, kijk ik daar ff op.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Bart

In Ubuntu 8.04 / Firefox 3.0.13 gaat alles goed.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Ik kan de pagina's van de screenshots maar moeilijk vinden. Heb je wat links, zodat we wat handiger kunnen proberen hoe het er op andere machines uit ziet?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Korot

Miels, de screens die ypsilon heeft gegeven, bevatten o.a. de adres balk, waarin de URL van de pagina staat.

Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showforum=59
ypsilon

Ja, maar bepaald handig is dat nu niet echt van me. Het eerste screenshot valt niet meer te repliceren (die afbeelding was gigantisch, zelfs goed geschaald zou die een hoop scrollwerk vragen, dus die heb vervangen door een thumbnail). Het laatste screenshot komt uit een huiswerktopic, maar daar gaat het resizen goed, dus da's wellicht ook niet zo interessant.

De rest komt uit dit topic: http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=110555
Phys

Ik denk haast dat het dan aan Fx onder Ubuntu ligt. Ik draai hier Fx 3.0.13 onder Windows XP en daar gaat het in alle topics die je hierboven als voorbeeld pakt perfect.
Ik heb hetzelfde probleem als ypsilon, met Firefox 3.5.2 onder Windows XP.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Ruben01

Hier ook zijn er ook soms een paar rare zaken in zowel Vista (Chrome 2.0.172.39 & FF 3.5.2) en Linux (FF 3.5.2 & Opera versie weet ik vanbuiten omdat ik momenteel in windows zit)
Phys

Opera (versie weet ik vanbuiten omdat ik momenteel in windows zit)
Als je het toch van buiten weet, zeg het dan direct ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Ruben01

Als je het toch van buiten weet, zeg het dan direct :P
De niet zit nog in mijn toetsenbord ;)
ypsilon

Even getest: Opra 9.64 en Epiphany 2.26.1 (met Gecko 1.9 als back-end) geven exact hetzelfde als FF. Lijkt dus niet aan de browser of het OS te liggen...?

Ter info: schermresolutie is 1600x900 ( -160 px voor de sidebar). Ik meen me te herinneren dat alles er goed uit zag toen ik nog op 1024×768 zat (met de vorige versie van genoemde browsers, op Ubuntu 8.10 en Windows XP).

Edit: pagina 8 en 9 van het genoemde topic ("Series raden") zijn denk ik handig om het probleem al of niet te zien.
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Miels, de screens die ypsilon heeft gegeven, bevatten o.a. de adres balk, waarin de URL van de pagina staat.
Had ik al geprobeerd, maar in een geval was het probleem al handmatig verholpen, en het topic met films is zo lang dat ik enkele minuten had zitten zoeken naar de pagina die leek op de schreenshot, maar zonder succes.

Hoe dan ook, de oorzaak lijkt aan de manier te liggen waarop je dit kunt instellen in Invision:

1. Automatically Resize 'Large' Images

If yes, any images posted with the [IMG] tag will be resized to prevent large images from breaking the layout of your board.

Staat aan
  2. Automatic Image Resize Percentage

Please enter the percentage to reduce the image to

Staat op 60%
Maar dit is dus een percentage, het is niet mogelijk om daar een vaste waarde bij in te geven. Als afbeeldingen dus VEEL te groot zijn volstaat de 60% niet meer.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Ger

Dat percentage kan inderdaad de bottleneck zijn ja. Als iemand met een dik 2560 pixels brede resolutie zoals je die tegenwoordig hebt een screendump plaatst en dat wordt maar 60% herschaald, dan zit je nog steeds in de problemen met de meeste gangbare schermen. Zelfs als je een 1600 pixel brede resolutie hebt, komt het dan verkeerd uit.

Zelf hanteer ik dan ook een breedte van 500 pixels om naar te herschalen, maar dat is dus geen optie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
ypsilon

Maar ik snap nog steeds niet waarom dit bij sommige mensen goed gaat en bij anderen niet...

Terug naar “Site- en softwaregerelateerd”