Snow white schreef:Oke, dat kan. Dan verschillen wij hier in opvatting. Ik vind namelijk dat potentie ook inhoudt dat je je potentie kan benutten wanneer dat nodig is.
Tegelijkertijd ben ik het met je eens dat de IQ-test dan andere dingen gaat meten dan intelligentie (namelijk de vaardigheid om met je beperkingen om te gaan) en dat scaadt de validiteit van een IQ-test natuurlijk ernstig. Wel vind ik het te makkelijk om te zeggen dat iemand faalangst heeft en dus lager presteert dan hij/zij potentieel gezien zou kunnen. Zo kunnen we bij iedere test standaard +5% van de score doen omdat iemand moe is, zich opgelaten voelt etc. op het moment van de test. In werkelijkheid voel je je vaker moe, opgelaten of faalangstig. Toch moet je daarmee om zien te gaan om je potentie te benutten.
Dan zwijg ik nog over de gevallen waarin men juist door arousal beter presteert. Denk aan het effect van sociale facilitatie bij taken waarin men getraind is. Nu zijn er onderdelen van een IQ-test waar je redelijk getraind in bent als je een degelijke basis- en middelbare schoolopleiding hebt gehad. De arousal die ontstaat door sociale druk is niet anders dan de arousal die ontstaat door angst; fysiek gezien zijn het dezelfde mechanismen die in werking gaan. Volgens die redenering (en theorie) zijn er ook mensen die beter zouden presteren dankzij hun faalangst.
Verder is er natuurlijk het probleem dat men de term 'faalangst' maar te pas en te onpas gebruikt en er heel veel zelfdiagnose gaande is, maar dat is een volks-iets en dat kan ik verder niet aan de psychodiagnosticus of de IQ-test ontwikkelaars wijten.
Twee punten dus:
- Is IQ niet ook het kunnen gebruiken van je IQ wanneer je het nodig hebt?
- Arousal die optreedt bij het 'moeten laten zien wat je waard bent' kan ook ten positieve uitpakken
Natuurlijk. Je hebt 3 soorten mensen. Mensen die zo een test niets doet. Mensen die slechter presteren. Mensen die beter presteren. Het gaat dan ook om de groep die lager presteert dan hun kunnen. Jij zegt dat je vindt dat je je potentie moet kunnen benutten wanneer dat nodig is, anders is het geen potentie. Dat ben ik niet met je eens. Immers geeft potentie alleen maar aan wat je zou kunnen zijn of doen, een potentieel dus. Het zegt niets over praktijkprestaties. Ik ben wel met je eens dat termen als faalangst (net als ad(h)d, asperger en noem maar op overigens) veel te snel en teveel gebruikt worden. Ook ben ik met je eens dat het moeilijk wordt om iemands potentie te meten door alle onzekere factoren. Dat is ook precies hoe ik over de IQ test denk. Je moet de uitslag niet zien als een zekerheid, maar een indicatie of mogelijkheid. Vervolgens moet degene die de test heeft afgelegd voor zichzelf bepalen in hoeverre de uitslag redelijk is. De een kan dat natuurlijk beter en objectiever dan de ander.
Zoals ik zei heb ik het zelf meegemaakt. Even kort samengevat: Op school altijd te horen gekregen dat ik beter op moest letten, dat ik snel afgeleid was en dat ik slordig was en niet genoeg inzet toonde. Op het VMBO terecht gekomen. Depressief geworden en ontzettend onzeker omdat ik dacht dat er iets grondig mis met mij was. Ik vond school niet leuk en vond totaal geen aansluiting bij klasgenoten. Vervolgens hebben mijn ouders me uitgebreid laten testen, soort psychologisch onderzoek. Resultaat was een 'normale' intelligentie waarmee ik gewoon VMBO theoretisch zou moeten kunnen voltooien. Daarnaast was hun conclusie dat ik inderdaad depressief was en rust, aandacht en afleiding nodig had. Nu jaren later en heel wat problemen later kom ik erachter dat ik hoogbegaafd ben (vreselijke term overigens maar zo heet het nou eenmaal. Ik zal 'm normaal nooit in de mond nemen) en al die tijd ondergepresteerd heb. Altijd had ik mezelf de schuld gegeven van het niet 'geprikkeld' worden op school. Ik zette me niet genoeg in, ook volgens mijn ouders, maar kon mezelf tegelijkertijd er niet toe zetten om me meer in te zetten.
Wat ik hiermee ook wil aangeven, is hoe gevaarlijk dergelijk 'professioneel uitsluitsel' kan zijn. Zeker in het geval van kinderen. Een juiste diagnose is ontzettend belangrijk en tegelijkertijd heel moeilijk om te stellen.
Overigens, het kan ook bijna niet zo zijn dat iemand aan de hand van zijn prestaties een bepaald iq 'verdient'. Stel je voor dat zo iemand na jaren therapie ineens zelfverzekerd is. Gaat zijn iq zomaar met 20 punten omhoog! Zo werkt het gewoon niet, en zo ver ik weet is dat ook niet de bedoeling van de iq-test. Iemand mag niet zoveel punten
kunnen stijgen.