Moderators: jkien, Michel Uphoff
uitdijing van de ruimtetijd kan toch probleemloos veel hoger zijn dan die van de lichtsnelheid?
De materie kan wel te zeker volgen. Er zijn voorwerpen die sneller van ons af bewegen dan de lichtsnelheid. Dit heeft echter enkel met de uitdijing van de ruimte te maken, en is niet in tegenspraak met de relativiteitstheorie.Met het begrip uidijing heb ik niet zo'n probleem, voor alle duidelijkheid. Maar waarom die haast als materie toch niet volgen kan? Wat dijt er dan in vredesnaam uit?
Of dat nu tijdruimte, ruimtetijd of de ruimte alleen uitdijt, het komt allemaal op het zelfde neer. Laten we het dus niet moeilijker maken dan dat het al is voor diegene die willen begrijpen .Als dat dan voor een specifiek gedeelte van de ruimtetijd zou gelden, denk ik dat een foton/lichtgolf zich dan met diezelfde, hogere snelheid zou voortbewegen. Alleen is het dan niet meetbaar, want met niets te vergelijken. Ook al is c variabel, je komt er nooit achter. Wij nemen c waar als een constante, dus voor onze beperkte waarneming is de uitdijing dan (denk ik maar) ook c. Voor de duidelijkheid: de tijdruimte dijt uit, niet de ruimte. Onze hersens maken tijd en ruimte van tijdruimte.
De meest aangenomen aspect voor het uitdijen van het heelal is hoe dat energie geklonterd zou zijn tot materie in ons heelal. Men heeft geen andere theorie dan het uitdijen van het heelal als verklaring daarvoor.
Er wordt toch verondersteld dat een foton geen massa heeft en bijgevolg met de lichtsnelheid kan bewegen? Materie heeft massa en kan dat niet omdat de traagheid oneindig groot zou worden. Als de lichtsnelheid voor iedere waarnemer gelijk moet zijn dan zou dat verhaal niet opgaan als het licht wordt voortgebracht in de uitdijende ruimte. Stel nu dat het waar is dat materie en (dus?) ook licht met de uitdijende ruimte - en met de daarbij veronderstelde enorm hoge snelheid - kan meeliften, kan iemand mij dan het principiele verschil duidelijk maken tussen die aanname en het doodgewone aardse voorval van een lamp op een transportband? Want daar blijft de voortplantingsnelheid van het licht wel voor iedere waarnemer gelijk.De materie kan wel te zeker volgen. Er zijn voorwerpen die sneller van ons af bewegen dan de lichtsnelheid. Dit heeft echter enkel met de uitdijing van de ruimte te maken, en is niet in tegenspraak met de relativiteitstheorie.
Bij het ontstaan van ons heelal is heel veel energie vrijgekomen, maar voor wetenschappers was het een raadsel hoe deze homogene energie is kunnen beginnen 'klonteren' tot materie. Om die reden is men met de inflatietheorie afgekomen, dat in die homogene energie kleine verschillen zaten, niet merkbaar, maar door het uitdijen van ruimtetijd deze kleine verschillen heeft geaccentueerd (achtergrondstraling) waarrond energie is gaan vormen (klonteren). Vanuit deze theorie is men alle andere waarnemingen gaan verklaren.Kun je dit wat nader toelichten want hier kan ik u niet volgen.
Ik heb de analogie al eens ergens gepost, maar ze gaat zo:Stel nu dat het waar is dat materie en (dus?) ook licht met de uitdijende ruimte - en met de daarbij veronderstelde enorm hoge snelheid - kan meeliften, kan iemand mij dan het principiele verschil duidelijk maken tussen die aanname en het doodgewone aardse voorval van een lamp op een transportband? Want daar blijft de voortplantingsnelheid van het licht wel voor iedere waarnemer gelijk.
De inflatietheorie verklaart waarom wij rond ons groeperingen in clusters en superclusters en zelfs 'de muur' zien, maar alles daarbuiten vrijwel homogeen is. Ik heb hiervoor ook nog nooit een alternatieve verklaring gehoord.Bij het ontstaan van ons heelal is heel veel energie vrijgekomen, maar voor wetenschappers was het een raadsel hoe deze homogene energie is kunnen beginnen 'klonteren' tot materie. Om die reden is men met de inflatietheorie afgekomen, dat in die homogene energie kleine verschillen zaten, niet merkbaar, maar door het uitdijen van ruimtetijd deze kleine verschillen heeft geaccentueerd (achtergrondstraling) waarrond energie is gaan vormen (klonteren). Vanuit deze theorie is men alle andere waarnemingen gaan verklaren.
Ik ga op het eerste gezicht niet mee met uw redenering omdat er iets aan de hand lijkt te zijn met de referentiekaders. Het verschilt schijnbaar niet veel van mijn transportband met lamp erop maar in uitwerking wel.neem een kraal en een rekker/elastiek
In het uitdijende heelal dijt de ruimte zelf uit. In je transportband niet. Voor het eerste moet je lokaal kijken hoe snel het licht/materie gaat om zijn snelheid te berekenen met de relativiteitstheorie. Als je vanop een grote afstand kijkt zal er naast de snelheid die hij eigenlijk heeft (volgens de relativiteitstheorie in jouw waarnemingsframe) nog een stuk snelheid door de uitdijing van de ruimte bijkomen. Over dat tweede zegt Einstein niks, en daardoor kan materie de lichtsnelheid breken in dit geval (zie ook rekker analogie)Dit hele verhaal schijnt, voor zo ver het materie betreft, niet op te gaan bij de inflatie van het heelal. Zoals al gezegd, kan iemand mij het principiele verschil dan uitleggen tussen de meeliftende lamp (dwz materie) in het uitdijende heelal en mijn transportbandje in de fabriekshal?
Voor zover ik het begrepen heb wordt uitdijing door gravitatie afgeremd en kromming door gravitatie veroorzaakt.Zou het kunnen dat kromming en uitdijing twee verschillende benamingen zijn voor hetzelfde effect?
Ik denk dat ik wel weet wat u bedoelt maar voor mij heeft deze uitspraak geen enkele verklarende waarde. Een simpele vraag: dijt alle ruimte uit of alleen de niet-gekromde ruimte? Dit onderscheid moet je volgens mij al maken om niet in aanvaring te komen met de volgens Einstein geldende uitspraak dat ongekromde ruimte plus gravitatie hetzelfde is als gekromde ruimte zonder gravitatie. Het uitdijen van een gekromde ruimte heeft effect op de kromming van die ruimte, terwijl het uitdijen van een ongekromde ruimte de gravitatie niet beinvloedt, tenzij de materie mee uitdijt.317070 In het uitdijende heelal dijt de ruimte zelf uit.