dopje
Artikelen: 0

Re: Alcohol & de wet

Fabrice Macours schreef:Wat bedoelen ze nu eigenlijk precies in die wettekst?

-> het is verboden bedrijfsmatig of anders dan bedrijfsmatig om niet alcoholhoudende

drank te verstrekken aan een persoon ...

Dan klopt de essentie niet meer ?

of bedoelen ze :

-> het is verboden bedrijfsmatig of anders dan niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon ...
ja het is erg moeilijk maar volgens mij word er gewoon bedoeld dat het verboden is om een minderjarige drank te verschaffen, of dat nou economisch (bedrijfsmatig) is bijvoorbeeld bij verkoop of niet economisch bijvoorbeeld iemand die iemand anders alcohol geeft.
Spitfire28

ja het is erg moeilijk maar volgens mij word er gewoon bedoeld dat het verboden is om een minderjarige drank te verschaffen, of dat nou economisch (bedrijfsmatig) is bijvoorbeeld bij verkoop of niet economisch bijvoorbeeld iemand die iemand anders alcohol geeft.
ja maar dan zou het woord "niet" voor alcoholische dranken moeten worden geschrapt, anders klopt het toch niet?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
dopje

[quote='Fabrice Macours' date='24 August 2009, 17:18' post='544886']

ja maar dan zou het woord "niet" voor alcoholische dranken moeten worden geschrapt, anders klopt het toch niet

ja klopt nu lijkt het alsof het over non-alcoholische dranken gaat, maar ja dat zal vast wel niet zo zijn.
Benm

Het staat er een beetje vreemd, maar ik neem aan dat de essentie is dat het strafbaar is, wanneer het om wel-alhcoholhoudende dranken gaat EN bedrijfsmatig gebeurd.

Daarmee is het legaal om in bijv huiselijke kring alcohol te verstrekken aan een minderjarige, en ook legaal om bedrijfsmatig frisdrank te verstrekken aan minderjarigen... klinkt logisch?
Victory through technology
TheLaw

Het zit even iets anders dan de voorgaande berichten. Dit staat er:

'Artikel 20

1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende

drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld

dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt...'

'Anders dan om niet' betekent in juridische zin 'anders dan dat er een tegenprestatie tegenover staat'. In dit geval zou je 'anders dan om niet' kunnen lezen als 'gratis' (even grof gezegd). Dan wordt de zin dus:

'Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan gratis alcoholhoudende

drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld

dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt...'

Ik mag thuis best een biertje aan een 15 jarige geven dus.
Benm

Tja.. maar het is vast ook verboden om bedrijfsmatig gratis alcohol aan minderjarigen cadeau te doen... bijvoorbeeld als reclame actie of iets dergelijks. Valt wellicht onder een ander artikel?
Spitfire28

Tja.. maar het is vast ook verboden om bedrijfsmatig gratis alcohol aan minderjarigen cadeau te doen... bijvoorbeeld als reclame actie of iets dergelijks. Valt wellicht onder een ander artikel?
Dat valt mijn inziens onder "bedrijfsmatig" in de hierboven aangehaalde wettekst.
'Anders dan om niet' betekent in juridische zin 'anders dan dat er een tegenprestatie tegenover staat'.
Ik vermoed dat je bedoelde 'anders dan dat er geen tegenprestatie tegenover staat'.

Zoniet, dan ik niet meer volgen ;)
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
TheLaw

Ik bedoel dit:

'anders dan om niet' = 'anders dan dat er een tegenprestatie tegenover staat'

Met andere woorden: 'anders dan om niet' kan je vrij vertalen als 'anders dat gratis'.

Zoals jij denkt dat ik het bedoelde heb je een dubbele ontkenning: 'anders' en 'geen'. Dan zou je het helemaal weg kunnen laten.

Samenvattend: De zin waar onduidelijheid over bestaat houdt het volgende in: Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan gratis of zonder tegenprestatie alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt...
E.Desart

Iets bijgeleerd nu:

Dit bevestigt TheLaws woorden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Om_niet
Eric
Benm

Dat valt mijn inziens onder "bedrijfsmatig" in de hierboven aangehaalde wettekst.
Het valt wel onder bedrijfsmatig maar niet onder 'anders dan om niet' als het gratis verstrekking betreft.

In die zin zou je bijv als promo-actie gratis blikjes bier kunnen uitdelen, en zou het volgens -dit- artikel niet strafbaar zijn dat te doen aan minderjarigen.
TheLaw

Benm schreef:Het valt wel onder bedrijfsmatig maar niet onder 'anders dan om niet' als het gratis verstrekking betreft.

In die zin zou je bijv als promo-actie gratis blikjes bier kunnen uitdelen, en zou het volgens -dit- artikel niet strafbaar zijn dat te doen aan minderjarigen.
Gratis blikjes bier uitdelen als promotie is m.i. ook bedrijfsmatig.
Benm

Jawel, maar mijn idee erbij was dat het slechts strafbaar is indien iets EN bedrijfsmatig gebeurd, EN niet-gratis. Uitdelen zou wel onder het eerste criterium vallen, maar niet onder het tweede.

Terug naar “Rechtswetenschappen”