Adpruys schreef:1) De interpretatie in het artikel dat je plaatst komt niet overeen met de engere betekenis waar ik aan zou willen vasthouden hier.
2) Nelson Mandela pleegde sabotagedaden tegen een regiem. Men name dus gericht tegen het machtsapparaat (leger en politie) maar niet tegen de bevolking. Hij was daarom geen terrorist.
3) Wat betreft de kwestie Israël-Palestina zou ik de eerste intifada niet als terrorisme willen betitelen maar de latere zelfmoordaanslagen en raketbeschietingen op burgerdoelen zonder militair oogmerk wel. evenals de acties in de jaren 70, zoals in Munchen.
4) Ik heb overigens de indruk dat op individueel niveau niet de opleidingsgraad of welstand of het gebrek daaraan bevattelijk maakt voor terrorisme maar een bepaalde, grotendeels erfelijke, psychische gesteldheid. Dit terzijde
We praten hier over iets waarover we het beiden duidelijk niet eens zijn (wat ook moet kunnen).
1) Het gerefereerde artikel geeft/gaf een tamelijk brede en onderbouwde bespreking over terrorisme.
The UN has been striving for decades to find a wording for terrorism which, instead of "all its forms and manifestations", narrows down to a specific profile of violence which can be condemned regardless of the circumstances. The absence of an agreed definition matters for many reasons. It blocks the possibility of referring terrorist acts to an international court, as for genocide and other war crimes;
2) Hier waarvoor Mandella mee/ook veroordeeld/gekend was:
(-)plaintruthmagazine.blogspot.com/200...on-mandela.html
(-)
www.stormfront.org/forum/blog.php?b=777
In de draad Nacht van de lange messen-slachting van blanken in Zuid-Afrika kwam ik dit bericht tegen over Nelson Mandela:
'In 1964 is hij veroordeeld wegens z'n betrokkenheid in de Rivonia-bende, die moordaanslagen plande en ook uitvoerde tegen blanken in Zuid-Afrika.'
En je ziet/zag dergelijke dingen ook in Ierland, Congo, ......
1) De TS praat over het mogelijk (of niet) nut van Terrorisme. The UN en internationale rechtbanken geraken er niet uit. Ik dacht niet dat het de bedoeling was dat een moderator hier definieert wat terrorisme is. Het risico om de definitie aan te passen of verengen naar een doel of betoog is niet onbestaand.
Bovendien is voor de terroristen waar jij naar verwijst hun doel even goed politiek, waar militair ingrijpen ook direct politiek gestuurd is. En zoals ik voorheen stelde:
mensen vechten met de middelen die ze hebben.
Dat Hamas schoot zoals ze schoot, heeft in belangrijke mate te maken met het feit dat ze a) amper konden richten, b) maximum (aanvankelijk) 10 km diep in Israël geraakten. Dat zij andere methodes gebruiken om effect te ressorteren dan iemand met een super leger en dito equipement is nogal evident.
4) Dat terrorisme hoofdzakelijk erfelijk is zou ik graag onderbouwd zien. Dat het een psychische gesteldheid is, is nogal logisch (iemand die niet ingesteld is om terroristische daden te doen, zal ze ook niet doen tenzij direct of indirect gedwongen). En als dit alleen een mogelijke bijkomende nevenfactor is dit een misleidend argument in de context van een aantal posts, ook met je opmerking:
"Dit terzijde".
Misschien nuttig dat je naar de reden zoekt waarom terrorisme ontstaat. De voedingsbodem .... Terrorisme krijgt ruimte en groeit vanuit onvrede en leefomstandigheden.
En vandaar zoeken: heeft terrorisme nut of niet?
De actie in Munchen schokte de wereld, inderdaad overwegend met afgrijzen, en automatisch de vraag van waaruit zoiets mogelijk is. En dat was het politiek doel: een slapende wereld wakker maken.