Maak een keuze voor je model: statische ruimte of dynamische ruimte.
Statisch: materie kromt de ruimte.
Dynamisch: materie vertraagt de uitdijing.
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Hoe het heelal is ontstaan weet niemand. Wij hebben er wel niet bewezen theorieën over.Rogier schreef:Ruimte en tijd kun je zien als één raamwerk, en dat is ontstaan (of begonnen met bestaan, zo je wilt) met de oerknal.
Het was niet een soort lege ruimte die al aanwezig was en al eeuwig bestond, en waarin ineens "iets" ontplofde ofzo. Het is de ruimte(tijd) zelf die vanaf het beginpunt uitdijt, of zich ontvouwt.
Er was niet eens niets voor de oerknal, er was uberhaupt geen "voor de oerknal", zo'n moment is er niet geweest.
Je maakt nog steeds niet helemaal duidelijk hoe je "oneindig" hier precies bedoelt, maar als je oneindig qua grootte bedoelt: dat heeft niks te maken met het wel of niet hebben van een grens. Het heelal kan best een eindige grootte hebben en toch geen grens, of andersom.
Energie bestaat uberhaupt niet als zodanig. Dat is enkel een abstract concept wat wij gebruiken om bepaalde equivalenties (bijv. tussen hoeveel materie en hoeveelheid arbeid of warmte) in uit te drukken.
Correct. Dat de sterrenstelsels zich van elkaar bewegen kan op zich nog wel verklaard worden binnen statische ruimte. Of de uitspraak dat het gehele heelal uitdijt ook nog verenigbaar is met statische ruimte weet ik niet. Ik weet ook niet wat Einsteins gedachten over uitdijing waren.Squawk: uw antwoord verleidt mij om op te merken dat de statische ruimte statisch is omdat hij niet kan uitdijen, terwijl de dynamische ruimte dat wel kan. Blijft mijn onbehagen over het feit dat de bewering van Einstein over A is equivalent aan B toch zou moeten inhouden dat een uitspraak geldig in A op zijn minst in zijn consequenties dan ook voor B zou moeten gelden. Dan is mijn conclusie dat uitdijing (niet alleen in geschiedkundig opzicht) post-einsteiniaans is. Correct?
Mee eens, al wordt m.i. het relaterende van deze uitspraak beperkt omdat het beheerste mentale processen zijn; de beheersing komt tot stand via de weg van de uitgesloten derde.Squawk: Wiskunde/logica is fantastisch en het werkt ook perfect, maar het is net zo goed een beschrijving van onze identieke mentale processen, als een beschrijving van de wereld.
Dank zij een link in een andere topic heb ik hier nu een antwoord op: de energie van licht is gelijk aan het product van de Planckconstante en de frequentie. Licht levert energie in via het verlagen van de frequentie en is dus waarneembaar aan een roodverschuiving. Dat geeft te denken m.b.t. de verklaring voor het uitdijen van het heelal.Je hebt denk ik gelijk dat licht energie kwijtraakt als het door een gaswolk gaat. Maar jij wilt weten of blauw licht door de gasmoleculen in rood licht kan worden omgezet. Dat zou ik niet weten...
Dit doet echter heel weinig terzake, een foton kan niet 'een gedeelte van' zijn energie afgeven, hij is een elementair deeltje. Dus moet hij ofwel volledig, ofwel nietgeabsorbeerd worden. Wat wel kan is dat na absorptie de energie opnieuw (gedeeltelijk) wordt vrijgegeven met een nieuw foton. Indien er minder energie wordt vrijgegeven, is dat nieuwe foton roder, maar dit is dan nieuw licht.Dank zij een link in een andere topic heb ik hier nu een antwoord op: de energie van licht is gelijk aan het product van de Planckconstante en de frequentie. Licht levert energie in via het verlagen van de frequentie en is dus waarneembaar aan een roodverschuiving. Dat geeft te denken m.b.t. de verklaring voor het uitdijen van het heelal.