Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Boaz
Artikelen: 0

Re: gekozen burgemeester

Hoeveel mensen zouden weten wie een geschikte kandidaat is? Ik denk nauwlijks mensen. Als je al ziet hoe onze verkiezingen nu gaan en op basis van wat voor argumenten, dan heb ik helemaal weinig vertrouwen in een gekozen burgemeester. Wie kan beter beoordelen/kiezen dan de gemeenteraad? Laat maar zitten hoor, de gekozen burgemeester. De opkomst zal toch niet veel hoger zijn dan 30%. Wie zijn dat?
Alexander Hartmans

Hoeveel mensen zouden weten wie een geschikte kandidaat is? Ik denk nauwlijks mensen. Als je al ziet hoe onze verkiezingen nu gaan en op basis van wat voor argumenten, dan heb ik helemaal weinig vertrouwen in een gekozen burgemeester. Wie kan beter beoordelen/kiezen dan de gemeenteraad? Laat maar zitten hoor, de gekozen burgemeester. De opkomst zal toch niet veel hoger zijn dan 30%. Wie zijn dat?

Dat is altijd de hamvraag: wie is wie. Een goede voorlichting zou op zijn plaats zijn, een C.V.-kandidaat kan een begin zijn.
OneStepForward

Democratie is één grote ilusie.

Ik zelf zou een echte democratie een meerderheids dicatuur noemen.

Athene was een echte democratie. Als je dat als maatstaaf neemt zijn wij het dus niet, en zullen het ook nooit worden tenzij je ons land gaat opheffen en poleis gaat uitroepen...

Je kunt alles wel verkiesbaar maken, maar het heeft totaal geen nut.

De valkuil van democratie is dat er geen langtermijn denken is. Wat een dictatuur wel weer heeft.

Wij kunnen alles wel democratisch maken maar het heeft geen nut. Als we nou de mensen die er verstand van hebben nou het werk doen en als wij nou voor eisen zorgen... Lijkt mij democratisch genoeg. Ik ben geen vuilnisman, dus weet ook niet hoe je het beste vuilnis kan ophalen. Ik weet wel dat ik de straat schoon wil hebben en dat het vuilnis opgehaald moet worden. Laat het hoe dan over aan mensen die er wat van af weet.

What next, de gekozen docent? Ff kijken, een humorloze vent met een enorme kennis, of een knappe vrouw die er niks van af weet? We overschatten de Nederlanders als we denken dat we dat wandelend naslagwerk kiezen.

Ik ben voor democratie omdat de alternatieven slechter zijn. Wij zijn trouwens eerder een burocratie... Maar laten we nou maar de wetgevende macht kiezen en de uitvoerende met rust laten...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Alexander Hartmans

OneStep...,

Gelijk heb je, democratie is een ilusie, een pakketje met een strikje, inhoud onbekend, een gillende keukenmeid of lachende clown. We worden bedonderd waar wij zelf bij staan, en toch vallen we in die gegraven kuil met op de bodem die puntige boomstammetjes. Het is altijd opgepassen geblazen. Maar een keuze blijft onvermijdelijk. Een gekozen burgermeester vind ik persoonlijk een aardige optie, inplaats op ondemocratische wijzen, zoals het nu gaat. Maar zoals jij stelde is een dictatuur denkt meer op langere termijn dan een democratie, maar waarin zou jij dan in willen leven?
OneStepForward

Alexander Hartmans schreef:OneStep...,

Gelijk heb je, democratie is een ilusie, een pakketje met een strikje, inhoud onbekend, een gillende keukenmeid of lachende clown. We worden bedonderd waar wij zelf bij staan, en toch vallen we in die gegraven kuil met op de bodem die puntige boomstammetjes. Het is altijd opgepassen geblazen. Maar een keuze blijft onvermijdelijk. Een gekozen burgermeester vind ik persoonlijk een aardige optie, inplaats op ondemocratische wijzen, zoals het nu gaat. Maar zoals jij stelde is een dictatuur denkt meer op langere termijn dan een democratie, maar waarin zou jij dan in willen leven?
Dat hangt van de situatie af.

Liever onder een goede dictator dan onder een goede democratische regering. Maar het probleem is dat er onder dictators een hoop rot spul inzit en een ander groot deel rot zal worden.

Dat risico wil ik niet oplopen. Dus ben ik toch maar voor een democratie. Als minst slechte onder het slechte wat in DIT land mogelijk is...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Alexander Hartmans

Zeker weten, neem bijvoorbeeld Adolf H. met zijn kornuiten, of het communisme. Ik zou toch liever afvliegen naar Mars, pakje aan, Duitse helm met punt en springen maar :shock: Maar goed, dat was mijn humor inval. Ik zou toch het liefst alleen ergens op een mooi onbewoond eiland mijn laatste dagen willen door brengen, nou ja dagen, jaren, want het menselijk gezeur en hun streven naar macht kom mijn strot uit. Want keer op keer heeft de mensheid weer wat, men zegt dit, spreek men zich weer tegen, men zegt dat, spreek men zich weer tegen, stoelendanspolitiek, getouwtrek-cultuur, en maar blijven lachen en hopen dat het allemaal goed komt. Nee Sorry, hiervoor pas ik.
Boaz

OneStepForward schreef:
Alexander Hartmans schreef:OneStep...,

Dat hangt van de situatie af.

Liever onder een goede dictator dan onder een goede democratische regering. Maar het probleem is dat er onder dictators een hoop rot spul inzit en een ander groot deel rot zal worden.

Dat risico wil ik niet oplopen. Dus ben ik toch maar voor een democratie. Als minst slechte onder het slechte wat in DIT land mogelijk is...
Helemaal mee eens. Ik zeg zelf ook altijd dat een goede dictator de beste oplossing is. Helaas zijn er niet veel mensen die met macht om kunnen gaan en over voldoende wijsheid beschikken om in hun eentje een land te regeren. Sowieso gaat het er bij een 'democratie' niet om wie de beste ideeen heeft. Of wie de wijste mensen heeft. Degene met het grootse budget en de grootste overtuigingskracht is de winnaar. Het volk mag kiezen. Hoe verstandig. Wie weet nou echt wat belangrijk is? Kunnen wij overzien, als simpele burgers met genoeg dingen om ons zorgen over te maken, wat de gevolgen zijn van toetreding van Turkije? Of Polen? Waarom een ID-plicht? Maar ook probleemwijk problematiek. Verkeer en openbaar vervoer. Dat zijn vreselijk ingewikkelde zaken met zom mogelijk nog complexere antwoorden. Daar hebben wij helemaal geen inzicht in.

Maar we hebben er wel een mening over! Jaaah!
JanMeut

Om weer on topic te komen:

Gekozen burgemeester lijkt me goed, hoewel ik geen enkel probleem heb met de huidige Nederlandse werkwijze.

Om populisme tegen te gaan lijkt me een indirect gekozen burgemeester (dus bijvoorbeeld door de gemeenteraad gekozen) het beste.
Suis

JanMeut schreef:Om weer on topic te komen:

Gekozen burgemeester lijkt me goed, hoewel ik geen enkel probleem heb met de huidige Nederlandse werkwijze.

Om populisme tegen te gaan lijkt me een indirect gekozen burgemeester (dus bijvoorbeeld door de gemeenteraad gekozen) het beste.
Inderdaad. De buregenmeester moet gekozen worden door de gemeente

raad. De gemeenteraad zorgt voor het beleid en kan dan dus ook

zelf daar de beste mensen (B&W) voor vinden om die taak uit te voeren.
Hallo1979

dit is het voorstel van PvdA. wel grappig dat de meerderheid in de poll deze oplossing wil. Als de burgemeester gekozen moet worden, dan vind ik dit ook de beste oplossing. is ook goed uit te leggen kamer kiest premier en raad kiest burgemeester!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Terug naar “Politicologie en Economie”