fabiola
Artikelen: 0

Mondelinge overeenkomst slagen voor examen

Hallo, ik heb onlangs praktijk examen gedaan en werd aan het einde daarvan gefeliciteerd door de examinator, met een handdruk, met het behalen van het examen, in het bijzijn van getuigen.

Waarna het tegenover hun ook nog eens letterlijk bevestigd werd!

Een paar dagen later werd het door haar herroepen en vertelde ze me dat ze het toch een beetje rommelig vond gegaan

en kreeg ik te horen dat ik het examen maar overnieuw moest doen!

Kan dat zo maar?
TheLaw

Re: Mondelinge overeenkomst slagen voor examen

Ja helaas is dat wel mogelijk. De felicitatie van jouw leraar met het behalen van je diploma en eventueel de woorden 'je bent geslaagd' betekent niet dat er een overeenkomst is gesloten. Je diploma is namelijk afhankelijk van het examen dat je hebt afgelegd en niet van de woorden van een leraar.

Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en een aanvaarding. Daar is in dit geval geen sprake van. Ook indien de leraar had gezegd: 'Wil jij het diploma hebben/kopen?' En jij had met 'ja' geantwoord, zou jij alsnog je diploma niet krijgen als je het examen niet met goed gevolg zou hebben afgelegd.
fabiola

Het examen was met goed gevolg afgelegd , dat werd ook gezegd!
Ger

De examinator is teruggekomen op zijn eerdere beslissing. Zoals TheLaw al zei, de woorden en felicitaties doen daar niets aan af. Pas als een verklaring door de examinator is overhandigd waarin staat dat jij geslaagd bent, dan is het onherroepelijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Vladimir Lenin

Voor zover ik dacht is het trouwens verboden om op het examen mee te delen of een student al dan niet geslaagd is, dat kan alleen gedaan worden nadat dit aan de faculteit medegedeeld is (of dat is bij mijn weten toch zo aan de K.U.Leuven, waar ik het er al eens met een prof over gehad heb, toegegeven hij kan natuurlijk na iedere vraag zeggen of hij het toereikend vondt, maar het eindresultaat of het al dan niet slagen meedelen is verboden).

Praktisch nut zou kunnen zijn dat je het examen nietig kan laten verklaren, en dat je zo je aantal kansen op het examen weer op 4 zet (in België mag je elk examen maar 4 keer maken).

Ik ben er wel niet helemaal zeker van, ik studeer wetenschappen, dus mn proffen zijn waarschijnlijk ook niet zo juridisch-minded maar je zou het altijd eens kunnen proberen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
shimmy

Voor zover ik dacht is het trouwens verboden om op het examen mee te delen of een student al dan niet geslaagd is,
Dat lijkt me op zijn minst sterk afhankelijk van het type examen. Misschien betreft het wel een golf-vaardigheid examen, rij-examen, middelbare school examen. Ik kan hierover uit de openingspost weinig opmaken. Er wordt bijvoorbeeld specifiek gesproken over een examinator en niet een "prof".
fabiola

Het gaat over een praktijk examen voor kraamverzorgster.

Een gedeelte daarvan was zelfs schriftelijk afgetekend met

een voldoende.

Volgens de wetswinkel is dit een mondelinge toezegging en

kan dat niet zomaar teruggedraaid worden!

Zij raden de geschillen commissie aan.
de arie

Het betreft hier een examinator

de prangende vraag is of deze examinator zelf mag bepalen of iemand is geslaagd of daar enkel een advies over uit mag brengen aan het instituut onder welks autorisatie het diploma wordt afgegeven.

In het eerste geval => examinator bepaalt, was er sprake van een mondelinge en dus rechtsgeldige overeenkomst. Het gegeven dat hier getuigen bij waren, versterkt je positie, al kan hiervan worden afgeweken indien vast te stellen is dat deze getuigen een bepaalde afhankelijkheid jegens, in dit geval jou als persoon, kennen, waarmee de neutraliteit van getuigenverklaringen discutabel is/wordt.

Het gegeven dat er volgens jou al een gedeelte was afgetekent met een voldoende, kan ook worden aangemerkt als gegeven dat er een gedeelte nog niet was afgetekent als een voldoende. Houdt hier dus rekening mee.

In het tweede geval => examinator heeft adviesfunctie, kan hooguit worden gesteld dat er (mogelijk) sprake is geweest van een onvolkomenheid in het uitoefenen van zijn/haar functie. Vanuit dit standpunt is er voor jou geen eer (behalve misschien je hieruit af te leiden gelijk) te behalen, enkel is er een sanctie mogelijk tegen de examinator. Dit kost jou veel tijd en energie, waarvan je je altijd af mag vragen of je dit niet beter in andere activiteiten kan steken waar wel positieve resultaten voor jouzelf behaald kunnen worden.

Een advies kan ik je hierin niet geven behalve bovenstaande tot je te nemen en daaruit je eigen conclusie te trekken.
the more I learn the less I know
de arie

http://lexius.nl/besluit-kernprogramma-opl...1984/paragraaf7

dit betreft een (vervangen) wettekst.

ben nog op zoek naar de nieuwe.

Maar ga ervan uit dat de examinator een adviesfunctie heeft naar de examencommissie en er derhalve geen waarde gehecht mag worden aan de verklaring dat je zou zijn geslaagd.
de arie

fabiola

Bedankt voor de moeite om zo uitgebreid te antwoorden.

In dit geval bepaalde de examinator of ik zou slagen of niet, verder was er

niemand die daar iets mee te maken had!

Na meer gesprekken over dit examen te hebben gehad blijkt dat ze ( de examinator)

nog in opleiding is ( begin september begonnen) , en dit één van de eerste examens

was die ze afnam.

Het deel dat ze afgetekend had heeft ze inmiddels met een stift veranderd van voldoende

in onvoldoende .

Dit is dus niet rechtsgeldig meer.

Inmiddels heb ik een tweede examen bij haar afgelegd , ze heeft me weer laten zakken

en nu is ze nog meer buiten haar boekje gegaan zodat zelfs verschillende verloskundigen

zich er mee bemoeid hebben en rapport hebben laten opmaken over haar gedrag.

Ik heb nu een officiële klacht ingediend bij de kraamzorg!
TheLaw

fabiola schreef:Bedankt voor de moeite om zo uitgebreid te antwoorden.

In dit geval bepaalde de examinator of ik zou slagen of niet, verder was er

niemand die daar iets mee te maken had!

Na meer gesprekken over dit examen te hebben gehad blijkt dat ze ( de examinator)

nog in opleiding is ( begin september begonnen) , en dit één van de eerste examens

was die ze afnam.

Het deel dat ze afgetekend had heeft ze inmiddels met een stift veranderd van voldoende

in onvoldoende .

Dit is dus niet rechtsgeldig meer.

Inmiddels heb ik een tweede examen bij haar afgelegd , ze heeft me weer laten zakken

en nu is ze nog meer buiten haar boekje gegaan zodat zelfs verschillende verloskundigen

zich er mee bemoeid hebben en rapport hebben laten opmaken over haar gedrag.

Ik heb nu een officiële klacht ingediend bij de kraamzorg!
Zoals jij het omschrijft vind ik, gezien de rechtszekerheid, dat je best een punt hebt. Als je een mondeling examen doet, je gefeliciteerd wordt en de docent er later op terug komt omdat ze het toch niet zo goed vond word je in je rechtszekerheid aangetast. Uit de mededeling van jouw docent denk jij klaar te zijn met het vak en dus vind ik dat ze daar achteraf niet op kan terugkomen.

Je moet inderdaad bij de examencommissie een klacht indienen en op die manier alsnog je gelijk krijgen. Ben benieuwd, houd ons op de hoogte.
fabiola

Dank je wel, ga ik zeker doen.

Je hoort nog van me.
fabiola

Nou , heb gisteren een gesprek gehad en ze hebben het examen herzien.

Excuses aangeboden en nu ben ik alsnog geslaagd!

Raar maar waar!!!!!!!!!!

Nogmaals bedankt voor alle reacties, als ik weer eens iets aan de hand heb zal ik zeker weer

een berichtje sturen.
TheLaw

gefeliciteerd!

Terug naar “Rechtswetenschappen”