dwaasje
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 sep 2009, 20:12

Vertraging als versnelling gebruiken

Beste mensen,

Ik ben bezig om een windmolen te maken.

nu wil ik graag een wisselstroom motor als dynamo gebruiken.

hij moet meer omwentelingen maken dus heb ik een overbrenging nodig.

ik heb hier een overbrenging met een ratio van 1 op 50

Maar deze is eigenlijk om de omwentelingen van de motor te vertragen.

als ik deze op de motor plaats en aan het asje draai gaat dit natuurlijk erg zwaar.

mijn vraag is nu;

hoe zit het met de krachten in de gearbox?

heeft hij nu meer te lijden dan als hij gebruikt wordt als waarvoor hij is gemaakt?

gaat hij nu eerder stuk?

ik kom er maar niet uit met denken!

kan iemand mij hier wat over vertellen?

MVG
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Vertraging als versnelling gebruiken

dwaasje schreef:ik heb hier een overbrenging met een ratio van 1 op 50

Maar deze is eigenlijk om de omwentelingen van de motor te vertragen.
Keer je eht ding toch om? Dan heb je een overbrenging van 50 : 1
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
dwaasje
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 sep 2009, 20:12

Re: Vertraging als versnelling gebruiken

Dat ben ik ook van plan.

alleen vraag ik mij af of de gearbox daardoor eerder stuk gaat?

als hij als vertraging wordt gebruikt komt de meerste kracht op het eerste tandwiel in de gearbox.

als ik hem als versnelling gebruik dan komt de meeste kracht op het laatste tandwiel, toch?

of zie ik het zo verkeerd?
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Vertraging als versnelling gebruiken

Dat zie je niet helemaal goed.

Op het grootste tandwiel werkt het grootste koppel, maar dat is onafhankelijk van de energierichting.

De krachten zullen ook nauwelijks verschillen, afgezien van de wrijvingskrachten die nu vanaf de andere kant worden geleverd.

Alle commerciële windmolens hebben zo'n gearbox die versnelt, dus wat je wil doen is niet echt bijzonder.

Terug naar “Klassieke mechanica”