Okay, ik heb net eens zitten rondkijken en het blijkt dat de algemene oplossing voor dit probleem minder simpel is dan ik dacht. Ik dacht ooit gehoord te hebben dat de vgl. y'' - sin(y) = 0 een algemene oplossing had, maar het zit niet zo simpel in elkaar:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=y%27%27+-+sin(y)+%3D+0
Op zich is dat niet zo erg. Het ging erom of de paal zou omvallen door een verwaarloosbaar kleine verstoring, dus kunnen we ons ook richten op het begin van de val. Dus voor kleine uitwijkingen kun je sin(phi) ~ phi benaderen (theta in radialen, natuurlijk). Dan krijg je de vgl:
\(\phi'' - \frac{mgl}{2I}\phi = 0\)
Voor het gemak gooien we dit even in WA, want ik heb niet zo veel zin om de afleiding uit te typen. De voorfactor van phi noemen we even c en ik noem phi en t even y en x voor WA. De beginsnelheid is a:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=y[x]%27%27+-+c*+y[x]+%3D+0%2C+y[0]+%3D+0%2C+y%27[0]+%3D+a
(de site pakt dit niet goed, copy-paste de link zelf even)
Als je niet weet hoe je deze (vrij simpele) DV oplost: uit een vgl van de vorm: y'' + cy = 0 komen altijd e-machten van de vorm:
\(A e^{\sqrt{c}x}+Be^{-\sqrt{c}x}\)
Zoals je ziet is de uitkomst een e-macht die toeneemt (positieve exponent). Dit kun je wel verwachten als je naar de DV kijkt. Nog belangrijker: als je de beginsnelheid naar nul laat gaan, dan wordt de functie ook nul, dus kun je de paal niet omgooien met een verwaarloosbare snelheid. De beginsnelheid heeft invloed op het antwoord.
Wat je wel kunt zeggen, is dat de karakteristieke tijd gelijk is aan de inverse van de factor in de exponent, dus aan:
\(\tau = \sqrt{\frac{2I}{mgl}}= \sqrt{\frac{2l}{3g}}\)
Dus voor kleine uitwijkingen is de valtijd ongeveer linear met de wortel van l en onafhankelijk van de massa (logisch). Voor grotere uitwijkingen zal dat niet veel anders zijn, aangezien het traagste deel van de val zit in het begin. Maar bedenk je dus dat de valtijd ook linear is met de beginsnelheid!
Opmerking: in mijn eerste post schreef ik dat I = 1/3ml, maar dat moet natuurlijk 1/3ml^2 zijn. Foutje.
Conclusie: de creator van het topic heeft gelijk dat het probleem te maken heeft met de slinger en dat de valtijd iets met wortel l te maken heeft. Veel meer kun je er analytisch gezien niet over zeggen, lijkt me.