Stel een willekeurig persoon eens de volgende vraag: "Wat is een man?" Heel waarschijnlijk krijg je een reactie in de trant van: "Wat is dat nu voor een vraag?! Ik kan heel goed als ik om mij heen kijk wie een vrouw is en wie een man!" Stel vervolgens aan die persoon de vraag wat voor hem/haar de definitie van een man is. Als die daarop de lichamelijke kenmerken van het begrip "man" opsomt, zeg dan: "Ha, dus iemand van 10 jaar met een penis noem jij een man??" Wellicht krijg je als antwoord iets als: "Nou nee, dat is een jongen." En daarmee zijn we dan bij de kwestie gekomen. De vraag is níet wat het verschil is tussen een man en een vrouw, maar wat het onderscheid is tussen een man en een jongen, en tussen een meisje en een vrouw. Dat is namelijk allesbehalve duidelijk. Voor de wet ben je een man of vrouw vanaf je achttiende, maar volgens mij zullen de mensen je vreemd aankijken als je iemand van 19 een man noemt. Dat is toch een jongen? Daarentegen vindt niemand het raar als je van je partner van 24 jaar zegt: "Het is een lief meisje/lieve jongen." Een ouder zal een zoon of dochter van rond de 25 volgens mij zo goed als altijd een jongen of meisje, en nooit een man of een vrouw noemen. Op het huwelijk van mijn zus, 5 jaar geleden, zei mijn moeder in de toespraak over de echtgenoot van mijn zus, toen 24: "Kortom, Stefan was en is geen gewone jongen." Nu is het al lang bekend dat iemand van 24 nog steeds een jongen is, dus daar is niets bijzonders aan. Ik vraag me echter af of ze dat ook zou gezegd hebben als hij op de dag van het huwelijk 34 was in plaats van 24.
Kortom, het is volstrekt onduidelijk wie een man is. Voor een vrouw geldt net hetzelfde. Ik hoor veel mensen al zeggen: "Het hangt af van hoe ze zich gedragen." Toch zal iemand van 20 jaar volgens mij, ongeacht hoe hij zich gedraagt, altijd een jongen of meisje genoemd worden, en nooit een man of een vrouw, behalve dan in de media. Wat verstaan jullie eigenlijk onder een man of vrouw? Vanaf welke leeftijd is iemand voor jullie een man of vrouw of niet langer een jongen of een meisje, of welke andere factoren zijn daartoe bepalend? En is dit iets dat in veel talen voorkomt, dat onduidelijke verschil tussen een jongen en een man, en tussen een meisje en een vrouw? Of zijn andere talen daar duidelijker in?