lucky854
Artikelen: 0

Electriciteit door water

Beste wetenschappers,

Ik ben een volslagen leek als het gaat om elektra, vaandaar ook dat ik me tot dit formum went.

Naar het zich laat aanzien komen wij binnenkort in het bezit van een afgelegen vakantiewoning. Zo afgelegen dat er geen elektra wordt geleverd. Simpel zou het zijn als we gewoon zonnepanelen en accu's zouden laten installeren. hier zijn echter aanzienlijke kosten mee gemoeid. De woning ligt in een dal en veel wind is er ook niet. een eigen windmolen zit er dus niet in. wat is er dan wel. Stromend water!

Er stroom met een redelijke snelheid water door een halve betonnen buis met een diameter van circa 70 centimer. Het verval binnen de grenzen van bijbehorende terrein bedraagt circa 6 tot 8 meter. Van oudsher drijft dit water overigens een kleine graanmolen aan.

Mijn vraag aan dit formum is dan ook op welke manier kan ik gebruik maken van dit water om stroom op te wekken. ik heb wel is gehoord dat je met een elektramoter stroom kan opwekken door er zelf aan te draaien. Zoals gezegd, ik ben een leek en met een oude plafondventilator lukte het niet tot nog toe.

kan iemand mij hier advies over geven zonder dat het al te technisch wordt? Wellicht ook iets over het type motor en waar die over het algemeen in worden toegepast.

bvd :eusa_whistle:
luc

Re: Electriciteit door water

nou ik heb me niet verdiept in het wat voor tpe je nodig hebt maar ik zou zeggen pak een generator die zet mechanische beweging om in elektrische energie. ik weet niet of hier echt generatoren voor ontworpen worden maar ik zou zeggen zoek een generator en bouw er zelf een schoepen rad aan die door stroming aangedreven word.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar
lucky854

Een generator? Zoiets als een dynamo in de auto? :eusa_whistle: Levert die dan niet veel te weinig stroom? Of kan je er meerdere aan elkaar koppelen? De lengte van de levado is wel 50 meter (ruimte zat)
klazon
Pluimdrager

Een generator? Zoiets als een dynamo in de auto? :eusa_whistle: Levert die dan niet veel te weinig stroom?
Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je eerst inventariseren waar je de elektriciteit allemaal voor wil gebruiken.

Je opmerking dat het niet al te technisch mag worden helpt ook niet echt. Om zoiets te kunnen maken moet je toch wel een behoorlijke dosis kennis in huis hebben. En anders moet je die kennis inhuren, maar dat zal niet goedkoop zijn.
luc

het type generator en snelheid van het water hangen er vanaf, dus eigenlijk hoeveel omwentelingen per minuut maakt de generator (RPM)

maar een vraagje hoeveel ben je bereid te investeren ? dit is niet goedkoop lijkt mij het aanschaffen van een generator en mogelijke omvormers e.d.

en je moet er niet van uit gaan dat je nooit meer energie af hoeft te nemen van het net want je hebt altijd apparaten die zoveel vermoge verbruiken dat je het niet aan kan met je alternatieve energiebron

(op onze boot hebben we ook n hele batterij aan accu's een generator en omvormers en als het wasmachine aangaat tja dat kun je niet op accu's alleen dan moet je toch bijspringen met arragraat).

je moet het meer zien als het dempen van afname van het net, met name apperatuur die altijd draaid hebben daar voordelen van zoals een koelkast e.d.

en of je 24 uur per dag terug kunt/moet leveren aan het net weet ik niet of dat een goed idee is. ik zou niet zulke apparaten 24 uur per dag laten draaien 7 dagen per week als je er bij wijze van spreke maar 3 weken per jaar bent (ivm veiligheid brandgevaar ensow).
lucky854

Ik begrijp dat mijn vraag te ruim en te open van karakter is. Het is zo dat ik me al enige tijd probeer te orienteren en zker als ik dan op een forum als het deze kijk gaat het mij kennis te boven. ik zal trachten specifieker te zijn.

In de woning zal in totaal circa 12000 Watt aan apparatuur komen, afgerond zo'n 55 Amp. Uitgaande van een continubalasting van maximaal 2000 Watt ofwel 9 Amp/h plus een piekbelasting van circa 6000 Watt gedurende 10 min/h en een rendament van 85% voor de omvormers (naar 220 volt), komt de accucapaciteit volgens mij op maximaal 20 Amp/h.

Als ik het goed begrepen heb kan één accu van 240 Amp kan deze vraag slechts gedurende 12 uur leveren. Simpel gedacht kan 2x240 Amp klokje rond leveren.

Vanaf hier snap ik het niet meer. Hoeveel stroom moet ik opwekken om bij deze elektravraag 2 accu's van 240 Amp minimaal 50% geladen te houden. En wat voor genarator of hoeveel generatoren (autoaccus's) heb ik nodig?
luc

ik denk wel dat je echt n generator moet kopen of iets dergelijks want een auto dynamo heeft veel kracht nodig om te draaien en heeft een relatief laag rendement van rond de 60% en hij moet ongeveer 700 RPM hebben om stroom op te wekken. dus of je hebt echt een super snel stromende beek tot je beschikking of je zou een ingewikkeld systeem moeten make nmet versnellingen.

voordeel is wel dat een dynamo meestal ingebouwd de wisselspanning omzet naar een gelijkspanning dat ijkt mij makkelijker voor het laden van de accu's
luc

(per ongeluk dubbel gepost en weet niet hoe ik reactie verwijder) sorry !
Benm

Een generator? Zoiets als een dynamo in de auto? :eusa_whistle: Levert die dan niet veel te weinig stroom? Of kan je er meerdere aan elkaar koppelen? De lengte van de levado is wel 50 meter (ruimte zat)
Daar kun je je nog aardig op verkijken, de dynamo van een moderne stevige dieselwagen levert zo'n beetje 1 kW vermogen.

Maar goed, alles bij elkaar zal het toch een vrij kostbaar systeem worden, als je het al voor elkaar krijgt om een redelijk vermogen uit dat water op te wekken.

Ik weet niet hoeveel tijd je er gaat doorbrengen, maar ik denk dat de kans vrij groot is dat je voordeliger af bent met een aggregaat op diesel of benzine. Een 2 kW aggregaat kost wellicht een euro of 200, vergeleken met een paar duizend voor de andere oplossing... en voor een paar duizend euro heb je een serieuze voorraad diesel - reken op een verbruik van ca 1 liter per uur onder 2 kW last.
Victory through technology
luc

reken op een verbruik van ca 1 liter per uur onder 2 kW last.
nou dat is dus met een gemiddelde dieselrijs van op het moment zon 50 cent per kWh

en ik weet niet of je op de locatie van jouw vakantieverblijf rode diesel kan/mag gebruiken ?

rode diesel kost namelijk maar 50 cent per liter ipv een euro de liter
Benm

Klopt inderdaad, het is duurder door de accijns. Zou je het aggregaat kunnen stoken op accijnsvrije diesel dan kom je qua kWh kosten ongeveer gelijk uit met de kosten voor stroom uit het normale electriciteitsnet. Voor zover ik weet is het verder geen probleem, het enige dat gecontroleerd wordt op rode diesel zijn voertuigen op de openbare weg en de pleziervaart... al dacht ik dat gebruik in aggregaten sowieso al was toegestaan.
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”