Ik had dit onderwerp al eerder geplaatst maar in de verkeerde categorie vandaar dat ik misschien geen reactie heb gekregen. Kan iemand me misschien opweg helpen???
Ik probeer de krachten op een boksring te berekenen voor een opdracht voor school, maar ik kom er maar niet uit. Het gaat vooral om de krachten die de hoekpalen maximaal mogen hebben voordat deze gaan ombuigen. Dus hoever kan de spanner aangedraaid worden voordat de paal gaat buigen. Hieronder een situatieschets. Er hoort nog een plank aan de bovenzijde, maar die heb ik voor een beter overzicht weggelaten.
Gegeven:
Touwen: omdat de touwen boven strakker moeten dan onder is er een variatie in kracht
De verdeling van de touwen is bij wijze van spreken vanaf boven 4.5 4 4 3.5 - 3.5
De touwen staan onder een hoek van 90 graden en de vier hoekpunten zijn identiek aan elkaar.
De touwen zijn van 8mm staaldraad. Het omhulsel kan je wegdenken.
De ring is 6 bij 6 meter.
De uitwendige diameter van de stalen paal is 140mm met een wanddikte van 6mm. E=2,1∙〖10〗^5 〖N/mm〗^2. De totale lengte van de paal is 2600mm.
Aan de achterkant van de paal bevindt zich een strip ter voorkoming van de doorbuiging, dit scheelt in gewicht omdat de diameter van de paal niet hoeft worden aangepast en de krachten beter kunnen worden opgevangen. De strip dient dus ter versteviging. Deze wil ik voor de berekeningen weglaten en dient dus alleen als extra.
De hoogte van de inklemmingspunten van de paal aan de ring zijn ter midden 110mm en 980mm.
De hoogte van de spanners bevinden zich op resp. 1300-1600-1900-2200-2500mm. Er zit dus steeds 300mm tussen.
Kan iemand mij vertellen met welke krachten ik rekening moet houden en hoe ik deze krachten het best kan berekenen. De bedoeling is uiteindelijk dat ik uiteindelijk bereken:
De kracht dus wanneer de paal gaat ombuigen
De maximale kracht op de touwen (dus als een persoon met een bepaalde kracht in de touwen komt, hoeveel deze kracht is en hoeveel de touwen kan opvangen zonder dat de hoekpaal wordt overbelast).
De maximale kracht op de spanners (tot hoever deze kan aangespannen worden zonder dat de paal doorbuigt).
Het gaat eigenlijk om een combinatie van de krachten: de personen die in de touwen klappen en de kracht die door de spanners wordt uitgedrukt op de palen.
Ik ga er min of meer van uit dat ik de maximale kracht in de touwen moet constateren. Dat is ongeveer 400kg met een snelheid van max. 30km/u. F=m*a geeft dan 12kN. Dat moeten de touwen dus kunnen hebben. En de kracht in de spanners is mij nog onduidelijk. Ik vind het een erg complexe berekening, omdat er meerdere krachten bij komen kijken. Ik heb er wat werk op nagezocht en zie dat ik rekening moet houden met de resultante kracht Fr, trekkracht en de reactiekrachten. Kan iemand me verder op weg helpen??? Met vriendelijke groet,