Hallo iedereen,
bestaat er een intuïtieve (eenvoudige) manier om in te zien dat de beweging van de aarde rond de zon een elliptische baan is?
Dank bij voorbaat.
aljechin schreef:Hallo iedereen,
bestaat er een intuïtieve (eenvoudige) manier om in te zien dat de beweging van de aarde rond de zon een elliptische baan is?
Dank bij voorbaat.
Die kon ik ook niet volgen eerlijk gezegd :eusa_whistle:aljechin schreef:@phoenixofflames
"Bij een parabool is die 0 en bij een hyperbool positief. Alleen bij een cirkel of ellips is die negatief."
Hoe kan ik dit inzien?
Het is altijd een ellips, en in een enkel, uitzonderlijk, geval die bijzondere ellips, de cirkel. Waarom uitzonderlijk?@317070
Maar hoe weet ik dat de baan wel degelijk een ellips is en geen cirkel?
Het is een cirkel als en slechts als beide assen even groot zijn, in ALLE andere gevallen noemen we het een ellips. Nu is het eenvoudig in te zien dat de kans dat beide assen EXACT even groot zijn vrijwel oneindig klein is. Bovendien wordt zoals Jan aangaf de baan inderdaad af en toe verstoord, en dus is de kans dat hij een cirkel blijft vrijwel uitgesloten.aljechin schreef:@317070
Maar hoe weet ik dat de baan wel degelijk een ellips is en geen cirkel?
Nu is het eenvoudig in te zien dat de kans dat beide assen EXACT even groot zijn vrijwel oneindig klein is.