Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Tc99m
Artikelen: 0

Re: deeltjesversneller

Tegenwoordig gebruiken ze geen positief geladen koker meer maar een magnetisch veld om de electronen in een rechte baan te leiden.

Door een wolframen gloeidraad te verwarmen onstaat er bij de kathode een wolk aan electronen. De e- worden aangetrokken door een target, hoe hoger de spanningsverschil tussen kathode en target is, des te meer de versnelling. Het is daarom maar de vraag hoeveel je wilt versnellen? tientalle Kilovolt voor een beetje versnelling, eventueel meer mocht je dat nodig vinden.
Filo

KW? Meer in de trend van 100 W. Dus je gaat naar de TV-boer op de hoek, en je haalt een deeltjesversneller voor in de achtertuin, en gaat er dan met een pilsje erbij voetbal op kijken.
Mart1jn

bij een deeltjesversneller stel ik mij altijd iets heel anders voor. iets wat zeker niet in je achtertuin past. zo'n ding dat meer dan een miljard euro kost, en wat wel 30 km groot is. en dan heb je nog geen stroom.....
Tc99m

bij een deeltjesversneller stel ik mij altijd iets heel anders voor. iets wat zeker niet in je achtertuin past. zo'n ding dat meer dan een miljard euro kost, en wat wel 30 km groot is. en dan heb je nog geen stroom.....
30 km?? Als je een particel voor 30 km versnelt, wil ik niet weten wat er met de target gebeurt. :shock:

Is een Photo Multipler Tube ook een deeltjes versneller? Dacht het niet he. Dat is toch een deeltjes vermenigvuldiger.

Deeltjes versneller is een apparaat welk alfa, beta of neutonen kan versnellen
Filo

Een photomultiplier versnelt en vemenigvuldigt. Dus ja.

Als je een deeltje 30 km versnelt hoeft er helemaal niet zoveel met het doel te gebeuren. Het kan er bijvoorbeeld min of meer los doorheen gaan :shock:
Tc99m

Filo schreef:Een photomultiplier versnelt en vemenigvuldigt. Dus ja.

Als je een deeltje 30 km versnelt hoeft er helemaal niet zoveel met het doel te gebeuren. Het kan er bijvoorbeeld min of meer los doorheen gaan :shock:
Bestaat er geen kans op een kernreactie?? Neem als voorbeeld: Uranium 235 -> +neutron -> Uranium 236 metastabiel.

Kunnen we dan niet lachen? :wink:
Filo

Nou, van een enkele kernreactie schiet ik niet in een deuk.
Anonymous

Tc99m schreef:
Mart!jn schreef:
Deeltjes versneller is een apparaat welk alfa, beta of neutonen kan versnellen

volgens mij versnellen ze electronen, positronen, loodatomen, geen neutronen en alfa of beta deeltjes.

In zon versneller als CERN zijn ze op zoek naar de deeltjes die zich bevinden in bijvoorbeeld electronen.
Anonymous

waarvoor dient zo'n deeltjesversneler ?
Anonymous

wetenschap! :shock:
Elmo

In zon versneller als CERN zijn ze op zoek naar de deeltjes die zich bevinden in bijvoorbeeld electronen.

Nee: bij CERN zoeken ze naar deeltjes die kunnen ontstaan als je (bijvoorbeeld) twee electronen op elkaar schiet. Een electron zelf is een elementair deeltje. Dat wil zeggen dat het uit electron bestaat, en verder niets.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Anonymous

Een proton kan in een machine versneld worden omdat het een stabiel deeltje is.Dat gelt ook voor een elektron<maar door zijn betrekkelijke geringe massa zendt een elektron in een cirkelvormige baan veel meer energie uit dan een proton.Die energie moet voortdurend aangevuld worden door het systeem en dit verschijnsel beperkt de maximaal bruikbare energie van cirkelvormige elektronenversnellers.

peter graumuller
Anonymous

Fundamentele krachten of wisselwerkingen oefenen hun invloed uit door middel van het uitwisselen van bosonen.Het deeltje dat bij de elektromagnetische wisselwerking wordt uitgewwiseld;is het foton(lichtdeeltje).In de oude theorie van yukawa werd het meson opgevat als het uitwisselingsdeeltje tussen protonen en neutronen.Volgens het quarkmodel zijn protonen,neutronen en mesonen opgebouwd uit quarks die sterk aan elkaar gebonden zijn.We kunnen daaruit concluderen dat het de primaire sterke kracht is die tussen quarks werkt.
Antoon

In mijn natuurkunde boek staat ook een protonen versneller.

Ik neem aan dat ze die wat versimpelt hebben want die in het boek zou ik zelf nog wel kunnen na bouwen.

maar weet iemand hoe de protnen bron werkt?

hoe komen ze aan de losse protonen(zonder neu-en elektronen?)
Anonymous

Een waterstofion H+ is in feite een proton. Je kunt ze gemakkelijk maken, bv. door elektrolyse van water (2H2O-->2H2+ + O2-) Volgens mij ligt de moeilijkheid erin om ze te bewaren. Ze worden versneld met mageetvelden.

Pieter

Terug naar “Natuurkunde”