cbass
Artikelen: 0

Tgb 1972

Hallo,

Ik ben op zoek naar een TGB 1972 maar kan op internet alleen info vinden over de TGB 1990. Ik heb juiste de oudere nodig om te achterhalen met welke waarden voor de veranderlijke en momentane belasting (NEN 6702) er werd gerekend voor 1980.

Wie kan me helpen?!?!?!

Bedankt.

Cbass
oktagon

Re: Tgb 1972

Ik heb de TGB 1972 -NEN 3850:

Wil je die momentane belasting rekenen van vloeren,daken of wat dan ook;dat zijn dus de eigen gewichten.

De variabele lasten zijn voor bijv.woningen 150 kg/m2,trappen 200 kg/m2 en balcons 250 kg/m2,

voor winkels,zalen,tribunes,parkeergarages ,daken en luifels zijn er hogere waarden in tabellen.

Dus graag meer gerichte vragen wat het precies betreft,dan weet ik wat ik kan kopieren.

Als je in de verdediging moet gaan,zijn er artikelen,die andere berekeningsmethoden toestaan,dan de ge-ijkte ,zie de TGB 1972,alg.bepalingen 1.1 tm 1.8,voer voor de advocatuur. of ook wel TNO-onderzoek,is vakbekwamer!

Ik neem overigens aan dat Nederl.Normal.Inst. -als dat nog bestaat -of een afgeleide daarvan,die TGB ook kan verstrekken.

Nb. De TGB 1990 voor belastingen en vervormingen - is de NEN 6702 om verwarring in de vraagstelling te voorkomen
cbass

Hai Oktagon,

OP dit moment ben ik voor mijn studie bezig met een onderzoek naar het tijdelijk herbestemmen van kantoorgebouwen naar studenten woningen. In dit onderzoek focus ik mij op kantoorgebouwen uit de periode 1960 tot 1980. Wat ik wil weten is wat de verschillen zijn tussen de Norm toen en nu waarmee ik kan bepalen hoeveel gewicht ik kan toevoegen.

voorbeeld

Veranderlijke vloerbelasting kantoren = 2,5 KN/m²

Veranderlijke vloerbelasting woningen = 1,75 KN/m²

Hierin zit een verschil van 0,75 KN/m² waardoor dit maximaal aan gewicht toegevoegd kan worden.

Daarnaast zit er verschil in de momentane belasting 0,5 resp. 0,4 wat in dit geval niet veel oplevert en alleen interessant is voor de berekenen van de fundering en het bepalen van kruip.

Dit zijn allemaal waarden uit de norm die tegenwoordig geldt. Echter golden er andere normen vroeger TGB 1055 en TGB 1972 waardoor er hoogstwaarschijnlijk meer dan de 0,75 KN/m² toegevoegd kan worden. bij functieverandering.

Bijvoorbeeld doordat de veranderlijke vloerbelasting van kantoren vroeger hoger was of omdat de veiligheid hoger was.

Dus ik ben erg nieuwsgierig naar de verschillen tussen toen en nu zodat ik kan bepalen hoeveel gewicht toegevoegd kan worden bij de functieverandering.

bedankt alvast voor eventuele antwoorden.

Cbass
oktagon

Uit de bouwhistorie kan ik je summier en globaal het volgende vertellen:

Omstreeks de jaren '50 werd er veel gewerkt met de GBV 1940 en TGB 1949,uit die laatste haal ik voor vloerbelasting van kantoren 250 kg/m2 toelaatbaar,de toel.spanningen in beton waren toen voor staal 37 :1200 kg/cm2 en voor de beton 60 kg/cm2 (beide bij bouw zonder bouwcontrole ) Bij bouwcontrole 1400 resp 70 kg/cm2.

De TGB 1972 geeft voor kantoorvloeren 200 kg/cm2 en via bijbehorende N-voorschriften voor beton:

Meest gebruikelijk B 17,5 met bouwcontr.veiligh.1,4 en zonder bouwc.1,7 (=aangeduid als
\(\gamma\)
)

Staalsoorten waren meestal FeB 220 en vervolgens FeB 400,500,etc.

Dus je zult veel moeten taxeren van de oude materialen en ook de condities na 40-50 jaren gebruik,succes!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”