de grijze muis schreef:Veertje modereerde nmm onovertroffen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zij langdurig op vakantie lijkt te zijn. Ik gun dat haar van harte, maar het is nmm wel een groot gemis voor het Mod team.
In meer dan de twee gesloten fora tref ik met zekere regelmaat onwetenschappelijke postings, "hersenspinsels", zoals nu het Maya draadje bij topic Geschiedenis.
Soms wordt een draad met een dergelijk gehalte gesloten, soms moddert het voort, maar de topic zelf blijft open.
Denk je eens in, nooit meer Menheffrin, nooit meer Johan2(zijn ban kan nu toch wel opgeheven worden?), nooit meer qmlk, BB etc etc.
Waarom vragen jullie Menheffrin niet als Mod? Hebben jullie dat wel geprobeerd? Wellicht kan het dan toch nog wat worden!
Hier wil ik persoonlijk nog even op reageren, waarbij ik je ook op het hart wil drukken dat de collega's die dat forum hebben behandeld na/voor mij net zo hard hun best hebben gedaan. Het is niet altijd makkelijk te zien voor een gebruiker, dat wel, maar neem maar van mij aan dat iedereen van het team serieus is omgegaan met de fora in kwestie. Waarbij ik, net zoals alle anderen, mezelf regelmatig in de situatie heb bevonden in een conflict met een gebruiker te liggen en mezelf te aanzien van mijn handelen te moeten verantwoorden.
Om maar bij de basis te beginnen: ik denk dat een succesvol voortbestaan van dit forum in zijn geheel van twee grondfactoren afhankelijk is. Ten eerste is dat een prettige discussiesfeer, ten tweede is dat een gezond team van medewerkers achter de schermen dat e.e.a in goede banen leidt en houdt. Ten aanzien van de eerste voorwaarde hebben we een aantal regels opgesteld, en bepaalde procedures in het leven geroepen die het hanteren van die regels moeten garanderen. Ten aanzien van de tweede hebben we strenge selectieprocedures en mechanismen die ervoor zorg moeten dragen dat ons team als hechte eenheid kan handelen en binnen de vorm van vrijwilligerswerk kan functioneren. Overkoepelend kun je dus spreken van een bepaalde belang dat hier wordt gehecht aan wederzijds respect, of dat nu gebruiker/gebruiker, gebruiker/team, of team/team relaties aangaat.
De kanttekening die ik in het algemeen heb is dat het, daar waar het hoeveelheid tijd aangaat, niet altijd mogelijk is geweest om de zaken tot in het diepste detail uit te spitten, terwijl verschillende gebruikers dat wel bleven vragen. Waarbij iedere gebruiker weer zo zijn eigen invalshoek had. Iets waar zowel ik (als volledig non-expert op beide wetenschapsgebieden) als anderen zich regelmatig mee geconfronteerd hebben gezien. Je kunt dan niet anders dan op een gegeven de knoop doorhakken. En die schoen wringt. Want je wilt het beter doen, zit op een gegeven moment met de handen in je haar omdat je niet meer weet hoe je e.e.a. constructief in goede banen kunt leiden, zodat zowel gebruikers als het team gelukkig zijn met de situatie. We kwamen uiteindelijk, na echt heel lang wikken en wegen, toch tot de conclusie dat het niet mogelijk was een bepaalde hoeveelheid aan tijdsbesteding van het mod team op te kunnen brengen voor de fora in kwestie. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat je, als je als forum afhankelijk bent van vrijwilligers ook genoodzaakt bent (meer dan in het geval van een gewone dienstbetrekking) deze vrijwillige medewerkers tevreden wilt houden. Vrijwilligers doen nu eenmaal hun werk vooral omdat ze het leuk vinden. Ook uiteraard met een bepaald idealisme, maar het is niet allesbepalend.
De reden dat ik me persoonlijk uiteindelijk uit filosofie/theologie heb teruggetrokken had twee redenen. De eerste was dat ik voor mijn gevoel inderdaad niet genoeg expertise had om efficient te werk te gaan. Ik moest, in vele gevallen, veel nalezen, mezelf bijspijkeren, wat ertoe leidde dat ik lange tijd daadwerkelijk dagelijks bijna 4 a 5 uren tijd aan het forum kwijt was. Dat vond ik niet erg, maar was uiteindelijk niet iets dat ik vol kon houden. Daarbij kwam dat langzaam maar zeker het gevoel kreeg geen "autoriteit" uit te stralen op die fora. Elke ingreep leidde weer tot eindeloze discussies met ontevreden gebruikers die niet alleen maar mijn tijd, maar ook die van collega's opslokten.
Dat gevoel heeft daarna ook bij andere collega's geheerst. Ik wijt dat zelf vooral aan het "niveauverschil" tussen de gebruikers op die specifieke fora. Daarmee val ik niemand af, met "niveau" bedoel ik hier inzicht in wat een specifiek onderwerp op wetenschappelijk niveau betekent en niet de "slimheid" van gebruikers. Een bepaald inzicht kun je niet hebben als je je niet met die onderwerpen op wetenschappelijk niveau bezig hebt gehouden. Toch leken veel mensen te denken dat je zomaar over van alles en nog wat mee kunt praten. Ook dat was nog mogelijk geweest, ware het zo geweest dat het discussieren dan tenminste op een wetenschappelijk niveau had plaatsgevonden. Namelijk het toetsen van eigen beweringen, het onderbouwen ervan, etc. Ik bevestig hiermee hetgene wat in de startpost van dit topic is gezegd. Men heeft ten aanzien van dit soort onderwerpen gewoon verschillende perspectieven. In een natuurkunde forum liggen de gedachtenlijnen van gebruikers die een dergelijk forum opzoeken veel dichter bij elkaar. Het begrip van wat zo'n onderwerp inhoudt wordt eerder gedeeld, ligt door de aard van het onderwerp dicht genoeg bij elkaar om ervoor te zorgen dat men zich op dezelfde golflengte bevindt. Niet zo bij filsofie en theologie. Waardoor er telkens weer irritaties en spanningsvelden ontstonden in de discussies. Of de discussies bleven op een dusdanig niveau hangen, waarbij meerdere mensen, zowel vanuit het team, als ook vanuit de gebruikers, zich afvroegen wat je nu in vredesnaam aan dergelijke discussies hebt.
Als je dan als team moet beoordelen waar irritaties en spanningsvelden vandaan komen, waar een bepaald gebrek aan niveau vandaan komt, wie er gelijk heeft, waar de knelpunten liggen, is men binnen dat team, naast de grote tijdsbesteding ook nog eens in de lastige situatie dat men er verschillende invalshoeken over kan hebben. Waardoor men er, in een democratisch bestel (achter de schermen) er soms niet helemaal uitkomt. Dat is vervelend en tijdrovend omdat wij, als team, naar buiten toe als eenheid willen optreden. Ook daar moet rekening mee worden gehouden.
Je zult misschien wel zeggen: "maar is het nou zo belangrijk dat iedereen vredig met elkaar discussiert op een forum"? En is het zo belangrijk dat alles maar op niveau gebeurt? (al denk ik dat je deze laatste vraag zelf zeker positief zult beantwoorden). Dan is mijn antwoord volmondig: "ja". Want de ervaring heeft geleerd dat het grootste aantal gebruikers een prettige discussievorm op prijs stelt. Een enkeling kan meer incasseren, maar het merendeel van mensen zal een forum toch blijven bezoeken als de sfeer er prettig is, als men zich niet permanent met de situatie ziet geconfronteerd dat men impliciet of expliciet voor "dom" kan of zal worden uitgemaakt. Verder zoekt men een forum dat zich "Wetenschapsforum" noemt niet op om dan maar geconfronteerd te worden met oppervlakkige discussies die men op elke andere plek op het Internet ten genoege kan vinden. We proberen daarbij rekening te houden met verschillende niveaus, maar dan wel op een duidelijke manier. Zodat men weet wat verwacht wordt. Zo is het duidelijk wat er in ons huiswerkforum wordt verwacht. Voor filosofie en theologie is dat onmogelijk gebleken, om over te brengen hoe het volgens ons zou kunnen werken. Het is geprobeerd, door bijvoorbeeld de bijsluiter van die fora te verbeteren.
Hoe dan ook, ons forum heeft geen toekomst als mensen weglopen omdat ze zich hier niet prettig voelen. Zo simpel is het.
De deur is niet volledig dicht. Er is al gezegd dat geprobeerd zal worden om andere wegen te vinden om dit soort onderwerpen toch ook een plek te geven op dit forum. Dat is omdat ook wij het jammer zouden vinden om bepaalde gebruikers, die zich toch voornamelijk in genoemde fora hebben opgehouden, te moeten missen. En zeer zeker ook vanuit het grotere perspectief. Het zijn onderwerpen, die net zoals alle andere wetenschapsgebieden, een plek zouden moeten kunnen hebben op een serieuze manier.
Hoe dat te doen, binnen onze mogelijkheden, daar zijn we niet over uit. En ideeen zijn uiteraard van harte welkom, dat hoef ik denk ik niet te zeggen.