Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Revelation
Artikelen: 0

Re: E=MC2

@Vortex, dus als de massa toeneemt neemt de energie die naar buiten gaat af?

Ik dacht dat er een verhouding was tussen die twee, vandaar.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
Anonymous

dus als de massa toeneemt neemt de energie die naar buiten gaat af?

Ik dacht dat er een verhouding was tussen die twee, vandaar.

Als bij versnelling (door energie-input) de lichtsnelheid benaderd wordt, neemt de massa toe ten koste van de snelheidstoename.

Er gaat toch geen energie naar buiten? Sommige energie wordt ge-absorbeerd, sommige energie is verlies.

Als de massa toeneemt, vergroot de capaciteit van het deeltje om energie te absorberen, wat waarschijnlijk noodzakelijk is om de snelheid toch nog te kunnen verhogen (hogere massa geeft niet meer weerstand tegen snelheidsverhoging, enkel meer potentie tot energieabsorptie en ook meer noodzaak tot energieabsorptie om een effectieve snelheidsverhoging te realiseren).

Licht is een geval apart, dat beweegt sowiezo al tegen lichtsnelheid.
Revelation

Bij iedere quatumsprong die naar de kern toe gaat, komt energie naar buiten. Ik dacht dat er zoiets gebeurde.
Anonymous

Bij iedere quatumsprong die naar de kern toe gaat, komt energie naar buiten. Ik dacht dat er zoiets gebeurde.

Dat is wel een interessant punt. Vermits energie gekwantiseerd is, wordt bvb. bij de versnelling van een elektron energie onder de vorm van fotonen toegediend in quanta (E=h.f).

Een vrij elektron heeft natuurlijk geen kern.

Een foton wordt ofwel wel ofwel niet geabsorbeerd door het elektron.

Dus - naar ik veronderstel - wordt een geabsorbeerd foton dus ofwel volledig gebruikt voor snelheidstoename van het elektron, ofwel volledig voor massatoename van het elektron.

Maar op deze manier lijkt het wel op een discrete manier te gaan i.p.v. op een continue manier.

Stel: we vertrekken van rust: E=m0.c²

Als je het elektron een foton toedient (E=h.f) ter verhoging van de kinetische energie kom je tot E+h.f=m0.c² en dit klopt niet meer, tenzij je schrijft E+h.f = (m0+mrelativistisch).c² met mrelativistisch.c²= h.f en dan kom ik tot het besluit dat elk geabsorbeerd foton een massatoename tot gevolg moet hebben en dat bij hogere snelheden de rustmassa zal toenemen omdat de relativistische massa (en hiermede de snelheid) tegen een asymptoot aankijkt.

Gebeurt dit dan op een discrete manier? Namelijk dat sommige fotonen gebruikt zullen worden ter verhoging van m0 en sommige ter verhoging van mrelativistisch? Of wordt dit energiequanta dan gesplitst in verhouding met de snelheid t.o.v. c toegedient aan beide 'massa's'?

Of maak ik hier ergens een denkfout?
Anonymous

Dat er energie naar buiten moet komen zie ik niet in :shock:
Revelation

Ik denk dat jij hier meer verstand van hebt dan ik, dus ik zal wel fout zitten. :shock: Van de theoriën snap ik het geschreven gedeelte, de formules niet helemaal, omdat ik dat nog niet heb gehad.

Met energie naar buiten gaan, bedoel ik dat als de stap naar binnen wordt gemaakt, er energie en een foton naar buiten gaat. Gaat hij echter een stap naar buiten, dan werkt er energie op de atoom zelf. Tenminste, dat is wat ik van de quantumtheorie begrepen heb.
Anonymous

Dat er energie naar buiten moet komen zie ik niet in   :shock:
Maar ja.......Hoe wil je dan verklaren dat bij een groepje fotonen een klein gedeelte sneller is als het licht en het andere gedeelte net ff iets langzamer.....Het geheel is wel weer constant aan de lichtsnelheid.En het groepje wat langzamer is is de drager van de informatie van het geheel.... Het eerste gedeelte is niet zichtbaar tot dat het geheel is aangekomen,maar.....Toch waren de eerste er al. :wink:
Anonymous

Daarbij......Is een golflengte met de hoogste energie het kortst.Eigenlijk vreemd......Als eigenlijk elke golflengte M0 kent.Of toch niet......Massa krimpt letterlijk bij nog hoogere snelheden,dan wel reist een gedeelte in het verleden....Maar dit gedeelte kan alleen bestaan als het gebonden blijft aan het golf gedeeelte dat langzamer reist,omdat dat gedeelte de informatie bevat van het geheel..... :shock:
Anonymous

Dus.............

We hebben of.......

-m m0 m+ in een golf.......

Of we hebben......

+t t0 t- in een golf.....

Maar.......Als massa toeneemt bij versnelling zoals Einstein aangaf.....

Moet het -m m0 m+ zijn met -t t0 t+ in een golf....En bevat het voorste gedeelte van de golf de informatie van het geheel. :wink:
Anonymous

Misschien mag de lorentzcontractie bij lichtsnelheid wel eens letterlijk gezien worden. :wink:
Anonymous

Het foton paketje bevat dan voorin de meeste Energie in de form van M+

En achterin M- in E vorm...... Zijn hoogere Energie inhoudt zorgt dan ook voor een grootere massa voor in de foton door M+ en achterin voor een grootere M- in de form van E.....waardoor de Energie golf..... letterlijk verder krimpt. 8)
Anonymous

Ik durf zelfs te beweren dat licht niet sneller kan gaan omdat T- x T- = T+ :wink:
Anonymous

Maw ......Omdat de tijd weer gaat lopen dus voor Energie waneer het sneller wil gaan als de lichtsnelheid en Massa vertraagt de tijd...Wat snelheid dus ook doet......Men krijgt dan 2 afnemende tijds vertragers,wat resulteerd in -t2 waardoor massa ontstaat door dat Energie vorm krijgt in Massa +t .... 8)
Anonymous

Waarom neemt men dan iets waar wat nog moet vertrekken.......Omdat dit gedeelte de drager is van informatie in de vorm van massa....wat door een medium zich sneller kan verplaatsen door zijn t+ ten opzichte van het gedeelte met t-.Maw informatie wordt wel degelijk als eerste verstuurd.Dat neemt men waar door het licht wat men het eerste ziet,nog voor dat het vertrokken is.Dit betekent dat de tijd vooruit loopt op het draagende gedeelte van het geheel.Dus het punt t0 zegt ons iets....Al is t+ de drager van de informatie....Die t+ drager loopt voor op ons tijdsbesef,aangezien zijn toestand alleen maar kon bestaan door zijn -t2 toestand.
Anonymous

Maar ja.......Hoe wil je dan verklaren dat bij een groepje fotonen een klein gedeelte sneller is als het licht en het andere gedeelte net ff iets langzamer.....Het geheel is wel weer constant aan de lichtsnelheid.En het groepje wat langzamer is is de drager van de informatie van het geheel.... Het eerste gedeelte is niet zichtbaar tot dat het geheel is aangekomen,maar.....Toch waren de eerste er al.
Lichtfotonen (in vacuüm) bewegen steeds met snelheid c.

1 individueel foton gedraagt zich reeds als een golfpakketje, waarbij de snelheid van de "onderdelen" (whatever the hell dit dan ook kan betekenen?) LIJKEN te variëren in snelheid omwille van het golvende karakter.

Zoals een golf op een koord zich lijkt te bewegen, maar de koorddeeltjes uiteindelijk op dezelfde plaats blijven (maar dan met een koord tegen 300000km/s).
Ik durf zelfs te beweren dat licht niet sneller kan gaan omdat T- x T- = T+
Maw ......Omdat de tijd weer gaat lopen dus voor Energie waneer het sneller wil gaan als de lichtsnelheid en Massa vertraagt de tijd...Wat snelheid dus ook doet......Men krijgt dan 2 afnemende tijds vertragers,wat resulteerd in -t2 waardoor massa ontstaat door dat Energie vorm krijgt in Massa +t ....
Ofwel kan ik compleet niet volgen, maar....

Fotonen hun rustmassa (die 0 is!) neemt niet toe of af, vermits de snelheid die constant is (binnen één medium) ook niet toe of afneemt en er dus onmogelijk sprake kan zijn van een versnelling met daaraan gerelateerde relativistische effecten zoals bvb. tijdsdilatatie, lengtecontractie, massatoename, ...

De tijd staat stil voor een foton!

Terug naar “Natuurkunde”