Moderator: Rhiannon
Hoeveel mensen zouden weten wie een geschikte kandidaat is? Ik denk nauwlijks mensen. Als je al ziet hoe onze verkiezingen nu gaan en op basis van wat voor argumenten, dan heb ik helemaal weinig vertrouwen in een gekozen burgemeester. Wie kan beter beoordelen/kiezen dan de gemeenteraad? Laat maar zitten hoor, de gekozen burgemeester. De opkomst zal toch niet veel hoger zijn dan 30%. Wie zijn dat?
Dat hangt van de situatie af.Alexander Hartmans schreef:OneStep...,
Gelijk heb je, democratie is een ilusie, een pakketje met een strikje, inhoud onbekend, een gillende keukenmeid of lachende clown. We worden bedonderd waar wij zelf bij staan, en toch vallen we in die gegraven kuil met op de bodem die puntige boomstammetjes. Het is altijd opgepassen geblazen. Maar een keuze blijft onvermijdelijk. Een gekozen burgermeester vind ik persoonlijk een aardige optie, inplaats op ondemocratische wijzen, zoals het nu gaat. Maar zoals jij stelde is een dictatuur denkt meer op langere termijn dan een democratie, maar waarin zou jij dan in willen leven?
Helemaal mee eens. Ik zeg zelf ook altijd dat een goede dictator de beste oplossing is. Helaas zijn er niet veel mensen die met macht om kunnen gaan en over voldoende wijsheid beschikken om in hun eentje een land te regeren. Sowieso gaat het er bij een 'democratie' niet om wie de beste ideeen heeft. Of wie de wijste mensen heeft. Degene met het grootse budget en de grootste overtuigingskracht is de winnaar. Het volk mag kiezen. Hoe verstandig. Wie weet nou echt wat belangrijk is? Kunnen wij overzien, als simpele burgers met genoeg dingen om ons zorgen over te maken, wat de gevolgen zijn van toetreding van Turkije? Of Polen? Waarom een ID-plicht? Maar ook probleemwijk problematiek. Verkeer en openbaar vervoer. Dat zijn vreselijk ingewikkelde zaken met zom mogelijk nog complexere antwoorden. Daar hebben wij helemaal geen inzicht in.OneStepForward schreef:Dat hangt van de situatie af.Alexander Hartmans schreef:OneStep...,
Gelijk heb je, democratie is een ilusie, een pakketje met een strikje, inhoud onbekend, een gillende keukenmeid of lachende clown. We worden bedonderd waar wij zelf bij staan, en toch vallen we in die gegraven kuil met op de bodem die puntige boomstammetjes. Het is altijd opgepassen geblazen. Maar een keuze blijft onvermijdelijk. Een gekozen burgermeester vind ik persoonlijk een aardige optie, inplaats op ondemocratische wijzen, zoals het nu gaat. Maar zoals jij stelde is een dictatuur denkt meer op langere termijn dan een democratie, maar waarin zou jij dan in willen leven?
Liever onder een goede dictator dan onder een goede democratische regering. Maar het probleem is dat er onder dictators een hoop rot spul inzit en een ander groot deel rot zal worden.
Dat risico wil ik niet oplopen. Dus ben ik toch maar voor een democratie. Als minst slechte onder het slechte wat in DIT land mogelijk is...
Inderdaad. De buregenmeester moet gekozen worden door de gemeenteJanMeut schreef:Om weer on topic te komen:
Gekozen burgemeester lijkt me goed, hoewel ik geen enkel probleem heb met de huidige Nederlandse werkwijze.
Om populisme tegen te gaan lijkt me een indirect gekozen burgemeester (dus bijvoorbeeld door de gemeenteraad gekozen) het beste.