Weet iemand waarom geostationaire satellieten enkel in het evenaarsvlak op hetzelfde punt boven de aarde kunnen blijven hangen?
Alvast bedankt
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Een geostationaire satelliet moet rond het middelpunt van de aarde draaien (daar wordt hij toe aangetrokken). Dus als de satelliet zich boven de evenaar zou bevinden, dan zal hij 12 uur later (een halve cirkel) zich onder de evenaar moeten bevinden, en aldus is hij dan niet geostationair.asceltis schreef:Weet iemand waarom geostationaire satellieten enkel in het evenaarsvlak op hetzelfde punt boven de aarde kunnen blijven hangen?
Alvast bedankt
Omdat hij dan niet rond het middelpunt van de aarde draait :eusa_whistle:En waarom kan ie niet in een cirkelbaan evenwijdig met het evenaarsvlak bewegen?
Hij gaat langzaam naar de evenaar, om na 6 uur op de evenaar te zitten, dan zakt hij verder tot hij na weer 6 uur precies aan de andere kant van de evenaar zit, 6 uur later ligt hij weer op de evenaar en na 24h bevindt hij zich weer in zijn startpunt. Hij is dus niet geostationair.Stel: we geven de satteliet dezelfde snelheid als de snelheid van de aarde op de breedtegraad (of lengtegraad ik weet niet juist hoe ze heten, maar die die evenwijdig zijn met de evenaar) en laat ze evenwijdig met de evenaar bewegen, wat gebeurt er dan?
Er is ook niets dat hem afremt eenmaal hij de evenaar bereikt, dus slaat hij door, een beetje zoals een veer.Waarom zakt hij nog onder de evenaar, op de evenaar wordt de centripetaalkracht toch volledig geleverd door de zwaartekracht?
Dat is een heel verhaal, een microcursus waardig. Kort en goed, als je in een auto in de bocht tegen het portier wordt gedrukt lijkt het net of je door een kracht naar de buitenbocht (en dus tegen dat portier) wordt gedrukt. Komt omdat je in die auto zit en bijvoorbeeld het in de bocht meedraaiende dashboard als referentie neemt. Er lijkt dus een centriFUGALE (middelpuntvliedende) kracht te werken.asceltis schreef:Ok ik snap het nu, zou je me enkel nog het verschil tussen centripetaal en centrifugaal kunnen uitleggen?
Alvast bedankt voor jullie moeite
Schommelingen zat te bedenken, maar dan gaan we toch redelijk diep. Als het over satellieten gaat, dan is de zwaartekracht allereerst afhankelijk van de afstand van de satelliet tot het middelpunt van de Aarde. Maar ja, hoe gering ook, ook Maan en Zon, en andere planeten, oefenen zwaartekracht uit op de satelliet. In de NETTOkracht die een satelliet ondervindt zitten dus aardig wat kleine en kleinere schommelingetjes. Koerscorrecties zijn dan ook regelmatig nodig.Is de zwaartekracht altijd hetzelfde? Ik bedoel.. zijn daar schommelingen in?