nee,De verticale kracht zorgt toch niet voor een verticale beweging? De verticale kracht zorgt voor een schuine resultante kracht, en die zorgt voor een schuine beweging.
De verticale kracht zorgt samen met de horizontale kracht voor een schuine resultante kracht, en die zorgt voor een schuine beweging.
Nou ja, geks: wat jij kennelijk niet ziet is dat kracht, net als snelheid, een vectoriële grootheid is, dan wel, wat dat betekent. Dat wil zeggen dat naast grootte de richting een belangrijk kenmerk is. Richting betekent een assenstelsel met assen. En die vectoren kun je ontbinden over de assen.Of zeg ik nu iets geks?
Voor een schuine worp kun je zo de (schuine) snelheid van een kogel ontbinden in een verticale compenent vy en een horizontale component vx. Op elk van die componenten laat je apart bewegingsvergelijkingen los, zodat je voor ieder tijdstip apart de verticale en horizontale snelheid kent. OM nu de totale snelheid (dwz grootte én richting) van de kogel op zeker tijdstip te kennen volstaat het die twee vectoren weer vectorieel op te tellen.
In deze applet van Fendt doen ze dat permanent.
http://www.walter-fendt.de/ph11nl/projectile_nl.htm
stel een en ander in zoals in mijn voorbeeld hierboven, start, en volg de verticale en horizontale snelheidsvectoren. Verticaal vertraagt de kogel totdat deze zijn hoogste punt bereikt, en vervolgens een steeds grotere snelheid naar beneden krijgt. Zo volg je wat de kogel zou doen als deze verticaal naar boven geschoten zou worden. Horizontaal houdt de kogel een constante snelheid (de applet kent geen -lucht-weerstand). De werkelijke beweging van de kogel is de vectoriële optelling van beide apart beschouwde bewegingen.