Lijkt me sterk. Je bent verplicht op het stemkantoor te verschijnen. Hadden we heel vroeger in Nederland ook, dat heette opkomstplicht. Maar er was geen verplichting om ook daadwerkelijk te stemmen.In België hebben wij stemplicht.
Moderator: Rhiannon
Lijkt me sterk. Je bent verplicht op het stemkantoor te verschijnen. Hadden we heel vroeger in Nederland ook, dat heette opkomstplicht. Maar er was geen verplichting om ook daadwerkelijk te stemmen.In België hebben wij stemplicht.
De wiki is geen zaligmakende bron, lijkt mij. Als een blanco- of ongeldige stem ook als stem gezien worden, dan is er een stemplicht. Of die dan ook afgedwongen wordt middels sancties maakt niet zo veel uit.Stemplicht is geen juiste benaming, want het is in de praktijk een opkomstplicht, omdat niemand kan weten of men werkelijk stemt, een biljet of computer maakt daarbij geen verschil .Duidelijk uitgelegd op Wiki.
Dat zie je goed, we zijn nogal off-topic gedaan. Even afgesplitst dus.Ik denk toch dat deze discussie niet meer is wat TS hoopte. De discussie is richting offtopic is gegaan, of zie ik dat verkeerd Yspilon?
Inderdaad. Want welke term juist is hangt enkel en alleen af van de vraag of blanco en ongeldige stemmen als "stemmen" beschouwd worden.We hebben in België geen stemplicht (in tegenstelling tot wat vaak in de media gezegd wordt), maar stemrecht gekoppeld aan een opkomstplicht. Dat houdt in dat je verplicht bent naar het stembureau te gaan en in het stemhokje te gaan, maar eens je daar in staat ben je niet verplicht een stem uit te brengen (je kan ook geen stem uitbrengen, oftewel blanco stemmen). Maar dat is natuurlijk juridische haarkloverij.