Het materialisme heeft zijn langste tijd gehad. Kijk maar eens naar dit artikel van mij: http://members.lycos.nl/Kritisch/computermodel.html
Alleen serieus commentaar graag.
Titus Rivas
komt evengoed volledig uit de lucht vallen.Het materialisme heeft zijn langste tijd gehad.
Dat computerprocessen slechts fysieke non-subjectieve fenomenen zijn waar geen waarneming van binnenuit aan te pas komt, zoals hier wordt gesteld, is maar ten zeerste de vraag en in feite de kern van het hele vraagstuk.Er blijken, zoals veel psychologen al aangeven, eigenschappen te bestaan van ons bewustzijn (in de zin van subjectieve beleving), die niet opgevat kunnen worden als parallellen van verwerkingsprocessen in een computer. Computerprocessen hebben slechts fysieke eigenschappen. Ze zijn nooit subjectief, dat wil zeggen dat ze niet van binnenuit worden ervaren door iemand. Ze zijn volledig te beschrijven in zogeheten kwantitatieve, dat wil zeggen wiskundige termen, wat bijvoorbeeld niet geldt voor kwalitatieve ervaringen zoals het menselijke zien van kleuren, het voelen van pijn of genot, of emoties als woede. Bovendien vertonen gedachten de eigenschap dat ze over iets gaan, een eigenschap die als intentionaliteit bekend staat. Dit geldt al evenmin voor computerprocessen die slechts betekenis kunnen krijgen als mensen ze interpreteren.
Hier wil ik graag wat meer over weten.Maar de organisatie van als zodanig volledig fysieke onderdelen verklaart niet dat er niet-fysieke eigenschappen ontstaan. Alle eigenschappen die een fysiek bouwwerk kan hebben zijn zelf per definitie ook weer fysieke eigenschappen.
Zoals ik het concept fysiek opvat, bestaan fysieke verschijnselen onafhankelijk van iemands bewustzijn, d.w.z. ze blijven ook nog bestaan zonder dat iemand ze ervaart of subjectief ondergaat. Dit concept hangt impliciet af van de veronderstelling dat er een fysieke werkelijkheid bestaat die als zodanig onafhankelijk is van onze ervaring ervan. Met andere woorden, ontologische (subjectieve) idealisten kunnen ook een concept van het fysieke hanteren, maar dat zou er dan anders uit moeten zien.1. Welke eigenschappen zijn fysiek, noem eens paar voorbeelden?
Let wel: door emergentie BINNEN de hersenen als fysiek systeem. Ik heb het hier dus niet over de theorie van het emergentie-dualisme (dat volgens mij weer verworpen kan worden door middel van andere argumenten, maar daar hebben we het nu even niet over).2. Welke eigenschappen kunnen niet door emergentie optreden?
Inderdaad, volgens mij is er nooit ook maar een enkele niet-fysieke eigenschap opgetreden in een fysiek bouwwerk. Dat is puur analytisch, logisch vast te stellen:3. Is er geen enkele 'non-fysieke' eigenschap die door emergentie in een fysiek bouwwerk (in een niet-levend object) is opgetreden?
Is dit niet een zelfde soort veronderstelling waarop het materialisme gebaseerd is, maar dan het tegenovergestelde?Zoals ik het concept fysiek opvat, bestaan fysieke verschijnselen onafhankelijk van iemands bewustzijn, d.w.z. ze blijven ook nog bestaan zonder dat iemand ze ervaart of subjectief ondergaat. Dit concept hangt impliciet af van de veronderstelling dat er een fysieke werkelijkheid bestaat die als zodanig onafhankelijk is van onze ervaring ervan. Met andere woorden, ontologische (subjectieve) idealisten kunnen ook een concept van het fysieke hanteren, maar dat zou er dan anders uit moeten zien.
Dat was dan ook mijn grootste bezwaarTitus Rivas schreef:Oh ja, Jan,
Mijn argumentatie richt zich niet zozeer op concrete argumenten voor materialisme, maar op de basisstellingen van de hoofdvarianten ervan. Een concreet argument voor een bepaalde stroming ontkrachten hoeft inderdaad niet te betekenen dat die stroming daarmee het toneel dient te verlaten, maar als de basisstellingen logisch ontkracht zijn, kan de stroming voortaan geen rationaliteit meer claimen.
Titus
Jij gelooft dus in het dualisme, maar hoe passen hier de verklaringen van Near-Death-Experiencers in, die beweren zich tijdens hun ervaring 1 te voelen met heel het universum, of diegenen die beweren dat alles uit hetzelfde licht bestaat, inclusief zichzelf?Titus Rivas schreef:Het materialisme definieert het fysieke uiteraard op een bepaalde manier. Het dualisme, dat ik zelf aanhang, deelt die ontologische definitie.
Titus