Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
E.Desart
Artikelen: 0

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Wegblijven wordt vrijwel nooit beboet tot op heden.
Je weet echter niet vanaf wanneer vervolging gaan verwateren is. De links beschrijven hoe het de laatste x aantal jaren is (hoeveel?).

Nu met die grote getallen is het inderdaad een frustrerende bezigheid voor betrokken diensten (en bekendmaking van deze niet-vervolging zal er waarschijnlijk geen goed aan doen om mensen te motiveren).

Het was/is? bijvoorbeeld heel gewoon als je ziek was dat de dokter standaard aanbood om een (standaard)attestje te schrijven voor deze stemdag. Je hoefde dit niet te bezorgen maar bij te houden met je oproepingsbrief (bij eventuele controle achteraf).

Hieruit is mij ook niet duidelijk in welk percentage dat getal van >700.000 wel of niet gemotiveerd kan zijn door wat ook.

Ik veronderstel dat dit cijfer gewoon het verschil zou kunnen zijn tussen stemplichtigen en reële stemmen.

Het getal van >700.000 (afhankelijk bron) heeft mij wel verrast ( :eusa_whistle: maar ik denk de Minister ook).
Eric
D.Brok

Hoe je het ook noemt mijns inziens is het woord "stemplicht" een verkeerde. We hebben in onze democratie het kiesrecht verworven, ofwel ieder mens mag kiezen wie hem/haar zal vertegenwoordige in de kamer.

Of je iemand dan ook hiertoe wettelijk moet verplichten (zeker in het huidge politieke klimaat, waarbij het vertrouwen alleen maar lager en lager wordt) is ten tweede. Iemand moet wel gemotiveerd zijn om zijn/haar stem uit te brengen.

Neemt echter niet weg dat ik het wel als een soort plicht zie, maar dan je plicht als Nederlands Staatsburger om je stem te laten horen en gebruik te maken van je recht om te kiezen. Want wat mij altijd opvalt rondom de verkiezingen is dat je vele mensen hoort klagen over de huidge politici, maar als de dan vraagt wat ze gestemd hebben je veel te horen krijgt dat ze blanco hebben gestemd of niet zijn gegaan. en als je niet van je kiesrecht gebruik wenst te maken, prima, maar dan heb je mijns inziens ook geen recht om te klagen.
klazon
Pluimdrager

Hou wel goed in de gaten dat de situaties in Nederland en België hier door elkaar lopen.

In Nederland is nooit een stemplicht geweest, wel een opkomstplicht.

In België is wel een echte stemplicht, die blijkbaar nog steeds bestaat.
Kalkoen

Als ik kijk hoe we op de stemcomputers in België moeten stemmen, dan is er alvast kiesplicht: de opties die er zijn is ofwel op partijlijsten te kiezen, ofwel om blanco te stemmen. Ongeldig stemmen kan dus niet. Je zou dan zeggen, ik steek die magneetkaart niet in de computer en kom onverrichterzake terug uit het stemkotje. Dat gaat ook niet, want wanneer de magneetkaart in de urne wordt gestoken, dan wordt die gelezen door een computer die de voorzitter erop attent zal maken dat er iets mis is met de kaart. Elektronisch worden we dus verplicht om naar de geest van de wet te handelen.
raf

Wat er in het stemhokje gebeurd is geheim. Het is dus onmogelijk om iemand te verplichten om daadwerkelijk te stemmen. Mensen stemmen soms opzettelijk ongeldig. Met het verplichten van op te komen bescherm je het stemrecht. Niemand kan je dus op de een of andere manier verhinderen om je stem uit te brengen. De wetgeving op dat gebied is in Belgie weldoordacht. Zijn stem mogen uitbrengen is nu juist wat een democratie voor staat.
klazon
Pluimdrager

Niemand kan je dus op de een of andere manier verhinderen om je stem uit te brengen.
Maar kennelijk kunnen ze je wel verhinderen om je stem niet uit te brengen.

Overigens is het hele probleem ook in België hypothetisch geworden, er zijn bij de verkiezingen tegenwoordig zoveel wegblijvers dat het praktisch onmogelijk wordt om ze te gaan vervolgen voor hun verzuim.
E.Desart

Juist mijn oproepingsbrief voor de recente Lokale en Provinciale verkiezingen van 14/10/2012 in de bus gevonden.

De titel omkaderd, vet en in hoofdletters:

DE STEMMING IS VERPLICHT

Nogmaals een bevestiging dat Belgen een STEMPLICHT en geen opkomstplicht kennen.

Dit ongeacht alle mogelijke eigen en afwijkende interpretaties en andersluidende suggererende teksten.

Wat iedereen denkt te vinden doet niet ter zake. In België kennen we wettelijk nog steeds een STEMPLICHT.

Heel de organisatie is hierop gebaseerd. Dat je blank en ongeldig kan stemmen door het kiesgeheim verandert hier niets aan.
Eric
klazon
Pluimdrager

E.Desart schreef: do 20 sep 2012, 16:51
Heel de organisatie is hierop gebaseerd.
Leg eens uit wat dat inhoudt.
E.Desart

Als je electronisch stemt, moet je kaart in de stemcomputer gestoken hebben en je moet een stem geenterd hebben (blanco is ook een stem). Alleen dan accepteert het toestel dat buiten staat je kaart en krijg je je oproepingsbrief en paspoort afgestempeld terug als bewijs dat je gestemd hebt.

Zonder deze procedure krijg je je afgestempelde oproepingsbrief niet terug en kom je niet in de administratie van degene die gestemd hebben.

Bij manueel stempelen moet je je brief opgevouwen volgens de regels in de bus steken vooraleer je je afgestempelde oproepingsbrief (die als bewijs dient) terug krijgt.

Het is helemaal niet voldoende van gewoon aanwezig te zijn, je moet doorheen de stemprocedure om je bewijs dat je gestemd hebt terug te krijgen.

Zonder al deze dingen kom je niet in de lijsten van degenen die gestemd hebben of je nu aanwezig was of niet.

En verder is de wet en de formulering van deze officiële oproepingsbrief overduidelijk. Wij hebben STEMPLICHT.

Bij het elektronisch stemmen moet het systeem zodanig zijn dat er geen ongelijkheid bestaat met manueel (via papieren brieven) stemmen. Door het kiesgeheim kan je ook daar blanco of ongeldig stemmen.

IK heb een en ander ook gecheckt met een bijzitter, maar kan me de volledige administratie niet juist herinneren. Principieel komt het echter hier op neer dat bewijs van aanwezigheid NIET geldt als bewijs van stemmen.
Eric
klazon
Pluimdrager

Duidelijk.

Wijkt toch een beetje af van wat we in Nederland gewend zijn. Wij krijgen onze oproepkaart niet terug. Is ook niet nodig, want we doen er niks meer mee. Maar ze worden wel bewaard, om te controleren of het aantal uitgebrachte stemmen overeenkomt met het aantal kaarten.

Theoretisch kunnen ze zo nagaan wie er wel of niet hebben gestemd. Maar aangezien wij zelfs geen opkomstplicht meer hebben heeft dat geen nut.
E.Desart

Dat heb ik vroeger reeds uitgelegd: het zijn de partij(en) die tegen stemplicht zijn die via woordenspelerij ons systeem uitleggen als een opkomstplicht omdat dit de stap naar volledige afschaffing kleiner maakt.

Waarom zou je een opkomstplicht handhaven als je toch niet moet stemmen? Maar dit zijn redenaarstechnieken.

Edit: deze post kruiste jouw laatste post die ik nog niet gezien had.
Eric
Benm

Het is ook wel iets kroms zeg, stem/opkomstplicht. Ooit zal het er wel voor gediend hebben dat je een legitieme reden had om even vrij te nemen van je werk om te gaan stemmen, maar dat is wel erg ver uit de tijd.

Als het in nederland zou bestaan (en gehandhaafd werd) zou ik denk ik met 20 man afspreken om allemaal gewoon een half uur te doen over het invullen van het formulier in het hokje, waarna alle andere kiezers bij sluitingstijd overrichte zaken huiswaarts kunnen keren - dat leert het ze vast vrij snel af.
Victory through technology
E.Desart

Of dat dit nu politiek wel of niet wenselijk is laat ik in het midden. Wij hebben nooit anders gekend.

Voor zover ik mij herinner was dat steeds in het weekeinde (vrije dag). Nu ook op een zondag.

Politiek blijkt er geen meerderheid voor afschaffing te bestaan, aangezien het nog steeds bestaat en wetsvoorstellen (die er geweest zijn) ter zake, tenminste tot op heden, nooit aangenomen zijn.
Eric
klazon
Pluimdrager

Benm schreef: vr 21 sep 2012, 01:40
Ooit zal het er wel voor gediend hebben dat je een legitieme reden had om even vrij te nemen van je werk om te gaan stemmen, maar dat is wel erg ver uit de tijd.
Dat was inderdaad een van de redenen waarom er een opkomstplicht was. Sommige werkgevers wilden de mensen nl. geen vrij geven om te gaan stemmen. Nu moesten ze wel.

Tegenwoordig is die reden er niet meer. Enerzijds snappen werkgevers wel dat je de gelegenheid moet hebben om te stemmen, anderzijds zijn de openingstijden van het stembureau zo ruim dat iedereen voor of na werktijd de kans heeft om te gaan stemmen.

Volgens mij is de opkomstplicht afgeschaft omdat er zoveel wegblijvers waren dat handhaving onbegonnen werk was.
E.Desart

Stemmen jullie dan op werkdagen?

Voor zover ik mij herinner (in zover mijn hoofd nog juist werkt) is dat hier niet zo.
Eric

Terug naar “Politicologie en Economie”