Voor een studieprojekt moet ik de interne krachten, helling en doorbuiging bepalen van een willekeurige doorgaande ligger (in excell).
Momenteel ben ik uitgegaan van een ligger met maximaal 5 velden.
Als belasting kan ik verdeelde lasten (al dan niet plaatselijk), puntlasten en driehoekslasten voorzien.
Per veld kan ik een bepaald profiel kiezen of een I en I/v ingeven.
Momenteel heb ik reeds de reacties en de interne krachten (zowel dwarskracht als moment) bepaald. Deze zijn gecontroleerd aan de hand van een ander programma en mijn waarden zijn correct.
Voor ieder veld heb ik 50 tussenpunten waar ik de waarde van de dwarskracht en het moment kan. Later kan ik eventueel minder of meer tussenpunten voorzien.
Voor de doorbuiging gebruik ik volgende methode:
Aangezien ik in excel werk en 50 tussenpunten van het moment heb, lijkt een numerieke integratie hier het makkelijkst.
helling = integraal van momentenlijn + C
doorbuiging = integraal van helling + C
Mijn methode is dus voor ieder veld appart:
- oppervlakte bepalen onder momentenlijn van ieder deeltje van 1/50ste van een veld
- gecumumeerde oppervlakte = iedere oppervakte bijtellen bij de vorige som van oppervlaktes
- deze lijn nogmaals integreren
- dus weer oppervlaktes bepalen en sommeren
- de corectie (constante uit de integraal) is vrij simpel: de doorbuiging op begin en einde is 0.
- dus de lijn met oppervlaktes corigeren zodat doorbuiging aan begin en einde 0 is.
- nog delen door I en E = doorbuiging
- De helling kon dan weer afgeleid worden van de doorbuiging.
Deze methode werkt. Het resultaat werd gecontroleerd met een ander programma. De maximum doorbuiging verschilt ongeveer maximaal 1% .
Tot zover dacht ik dat de opdracht vrij simpel was maar gezien het vrij vlot ging zou ik dit nog moeten uitbreiden:
- liggers in trapvorm (bvb boven het steunpunt een zwaardere ligger en dus ergens in het veld een momentvaste verbinding)
- lineair variabele metalen liggers
- betonliggers waarbij rekening dient gehouden te worden met het al dan niet gescheurd zijn van de ligger (berekening volgens eurocode 2)
Ik ben dus begonnen met de eerste uitbreiding en nam als voorbeeld:
- 3 velden: 5m - 7m - 5m
- symmetrisch boven de middensteunpunten telkens 3 m een zwaarder profiel
- eenvoudig eenparig verdeelde last overal gelijk
Gezien ik 50 tussenpunten had kon ik aan ieder punt de I en E toekennen.
En in plaat van na de laatste integratie te delen door een vaste I en E kon ik telkens de bijhorende I en E gebruiken.
Dit werk natuurlijk niet. Er zit een sprong in de doorbuigingslijn.
I en E moeten eigenlijk al toegepast worden bij de helling.
Dus vooraleer een tweede keer te integreren kon ik de I en E reeds toepassen.
En daarna pas integreren voor de doorbuiging en weer corrigeren zodat doorbuiging aan begin en eide 0 zijn.
Dit werkt echter niet goed: de doorbuiging klopt totaal niet en is zelfs ook niet symmetrisch hoewel alle input symmetrisch is. Bij controle met een ander programma blijkt de doorbuiging van geen enkel veld correct te zijn.
Dus wat loopt er hier nu fout?
Moet ik de helling eerst corrigeren voordat ik nog maals integreer? En welke gekende punten van de helling kan ik dan gebruiken? De helling is 0 als de doorbuiging maximaal is maar de doorbuiging ken ik nu nog niet.
Als mijn moment maximaal is (maar niet boven een steunpunt), is mijn helling dan 0?
Kan de methode met numerieke integratie hier wel nog toegepast worden?
Hoe ga ik nu te werk? Graag wat advies.
(Ik hoop dat mijn verhaal wat duidelijk is)