Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anthony19
Artikelen: 0

Marswagentje doet bijzondere ontdekking

AMSTERDAM - NASA's robotwagentje Spirit, dat al een tijdje vastzit in het Marszand, heeft een bijzondere ontdekking gedaan.

© NU.nl/Allesoversterrenkunde.nlBij de pogingen om het wagentje te bevrijden, is de Marsbodem zodanig omgewoeld dat een licht getinte ondergrond zichtbaar is geworden.

Deze onderlaag blijkt rijk te zijn aan sulfaten - mineralen die ontstaan door vulkanisme, en dan met name in buurt van (voormalige) hydrothermale openingen.

Dat wil zeggen: op plaatsen waar stoom uit de bodem is gekomen. In de loop van de tijd hebben deze sulfaten een korst gevormd.

Klimaatveranderingen

Volgens de onderzoekers is deze korst het resultaat van de voortdurende klimaatveranderingen op Mars.

Hij zou zijn ontstaan door smeltwater, afkomstig van een dun laagje sneeuw, dat door de rulle laag omlaag is gesijpeld. Hierdoor zakten de in water oplosbare ijzersulfaten naar grotere diepte en bleef een relatief harde korst van calciumsulfaten achter.

- bron : nu.nl

----

Dit moet dus betekenen dat onder de oppervlakte van mars water zou moeten zijn ??

En dat er dan toch wellicht één cellig leven op mars bevind? zoals het vermoeden is, uit een meteoriet die van mars kwam, waar bepaalde 1 cellig leven in voor kwam?

Hoe denk jij over deze ondekking?
robertje

Re: Marswagentje doet bijzondere ontdekking

Wouw echt heel interresant! Het zou echt fantastisch zijn als mars eencellig leven in mars voorkwam, dan kunnen wij mischien meer te weten komen over het begin van het leven.
Anthony19

Natuurlijk als er op mars eencellig leven zou voorkomen zou dat heel veel kunnen zeggen over het ontstaan van leven, zelfs als er resten zullen worden gevonden van eencellig leven of misschien wel inteligent leven, denk bijv. botten ofzo. Dan zou dat zeker een grote stap zijn om meer te komen weten over hoe iets is ontstaan.
Hildebrand

Natuurlijk als er op mars eencellig leven zou voorkomen zou dat heel veel kunnen zeggen over het ontstaan van leven, zelfs als er resten zullen worden gevonden van eencellig leven of misschien wel inteligent leven, denk bijv. botten ofzo. Dan zou dat zeker een grote stap zijn om meer te komen weten over hoe iets is ontstaan.

Abiogenese is op aarde al heel moeilijk te bewijzen, laat staan op Mars (in het geval dat er inderdaad een spoor van leven gevonden zou worden).
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Benm

Mochten er resten van leven gevonden worden op mars dan is dat sowieso natuurlijk iets heel bijzonders, maar het meest interessante is denk ik op zo'n moment de vraag of dat leven onafhankelijk is ontstaan, of op een of andere punt gerelateerd is aan dat op aarde.

Moest blijken dat het onafhankelijk ontstaan is dan zou dat wel een zeer goede indicatie zijn hoeveel leven er eigenlijk in het heelal moet zijn - dat het 2x onafhankelijk in 1 stelsel ontstaat zou erop wijzen dat het eerder regel dan uitzondering is.
Victory through technology
kleine fysicus

Dit moet dus betekenen dat onder de oppervlakte van mars water zou moeten zijn ??
Daarnaast is een bewijs voor water op mars, dat de oppervlakte van Mars deels uit (resten van) roest bestaat. Dat wil zeggen dat er wel degelijk water is geweest doch zuurstof, want anders was de oxidatie van het metaal daar in de bodem helemaal niet mogelijk, toch? Of trek ik nu verkeerde conclusies?

Zie hier meer over roest:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roest_(metaal)

En hier vind je ook wat over water op Mars:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mars_(planeet)#Water

Volgens mij suggereren ze daar zelfs dat er resten van sneeuw zijn gevonden op Mars (dus water).
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
andries

De aanwezigheid van alle benodigde stoffen voor leven is maar één voorwaarde die abiogenese mogelijk maakt. Een andere voorwaarde is bijvoorbeeld dat het leven dát ontstaat niet meteen vernietigt wordt door straling en bombardementen van de zon. ( Heeft mars een magnetisch veld dat het kan beschermen zoals de aarde? )

En als er nu geen leven wordt gevonden op mars, wordt dat dan ook geaccepteerd als een observatie die in tegenspraak is met abiogenese?

Ik denk wel dat dit een nieuw licht kan werpen op de discussie of het zinvol is planten naar mars te verhuizen.
kleine fysicus

Heeft mars een magnetisch veld dat het kan beschermen zoals de aarde?
Het magnetisch veld van planeten wordt veroorzaakt door het zogenaamde dynamo-effect. Dat effect ontstaat wanneer een gesmolten planeetkern van materiaal dat elektriciteit kan geleiden ronddraait en convectiestromen vertoont. Bij de aardachtige planeten en de grotere manen is dat geleidend materiaal gesmolten gesteente met ijzer, bij Jupiter en Saturnus gaat het om waterstof dat onder grote druk geleidend is geworden, en bij Uranus en Neptunus is het een mengsel van water, ammoniak en methaan.

De afwezigheid van een magnetisch veld kan dus een aanwijzing zijn voor het bepalen van het inwendige van een hemellichaam. De maan heeft bijvoorbeeld helemaal geen magnetisch veld, waaruit we kunnen afleiden dat ze geen gesmolten kern heeft. Mercurius, Venus en Mars hebben een erg zwak magnetisch veld, ongeveer duizend keer zo zwak als dat van de aarde.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Marko

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”