Persoonlijk vind ik dit een slechte regeling. Want eigenlijk kan na die studie van die talen nogaltijd niet met de heft van de werled bevolking praten.
Maar als iedereen nu een gelijke 2de taal leert dan kan iedereen met iedereen praten zonder een extra taal te moeten leren. Als taal zou dan het Esperanto kunnen worden gekozen.
Ja, en dan te bedenken dat Duits notabene (ook) een Belgische taal is (in de Oostkantons)en sinds de jaren '1960 geen Nederlandse taal meer!
Nog niet genoemd: Fries, wordt in de provincie Fryslân op de lagere school onderwezen en is op de middelbare school een keuzevak waar je examen in kan doen. Verder op sommige scholen Russisch.
Bij sommige scholen kun je op het VWO (en misschien ook wel op de HAVO) kiezen voor TTO, Twee Talig Onderwijs. Je krijgt hierbij een groot aantal vakken in een buitenlandse taal. In mijn geval is dat Engels.
In de eerste drie jaar van het VWO heb je twee uur "gewoon Engels"; twee uur "Versterkt Engels" en verder is 80% van alle overige vakken ook in het Engels (Gechiedenis, Aardrijkskunde, Wiskunde, Biologie, Natuurkunde, Scheikunde, L.O., Economie, Tekenen, Handvaardigheid en CE).
In het vierde, vijfde en zesde jaar krijg je weer twee uur "gewoon Engels" en twee uur "Versterkt Engels". Nu is het aantal vakken dat je in het Engels krijgt alleen beperkt (je moet tenslotte in de meeste vakken Nederlands eindexamen doen, en er zijn nogal wat verschillen tussen Engels en Nederlands onderwijs, met name bij wiskunde).
In het zesde jaar moet je dan een speciaal examen afleggen, het zogenaamde IB (Ineternational Bacheloria). Hiermee kun je aan bepaalde buitenlandse taaluniversiteiten studeren etc..
Het heeft best veel voordelen om goed Engels te kunnen spreken. Onze school organiseert ook noch eens veel uitwisselingen of reizen naar het buitenland om zo de taal onder de knie te krijgen.
Ik vind dat je een taal voornamelijk leert door er echt actief mee bezig te zijn. Meer uren les zullen dus wel bijdragen aan dat proces, maar niet iedereen legt hier een prioriteit. Daarom vind ik het ook prima dat de talen (Duits en Frans) tegewoordig in het Nederland Onderwijs zijn opgesplitst (althans in de bovenbouw) in een 1 gedeelte, en in een 2 gedeelte. Het een gedeelte is verplicht (op VWO) en 2 is keuzevak. Bij 1 hoef je alleen maar te kunnen tekstverklaren; bij 2 leer je luisteren, spreken en schrijven.
Het is wel een heel oud topic en de uren zullen inmiddels compleet anders zijn.
Maar inderdaad, in de laatste jaren van de lagere school (ca 11/12 jarige leeftijd) wordt meer engels dan frans onderwezen in nederland. Hoeveel zal per basisschool verschillen.
Overigens lijkt me dat ook heel logisch: voor nederlanders is het nuttiger engels te spreken dan frans: nederland is (fries daargelaten) geen tweetalig land, dus dan kies je een 2e taal die waarschijnlijk het meest nuttig zal zijn voor de toekomst.
In de grensregio zou je nog kunnen argumenteren dat duits nuttiger is, maar de grote nederlandse steden liggen niet nabij de duitse grens (afgezien van arnhem, niijmegen en limburg), dus het lijkt me niet zo zinnig om in pakweg amsterdam duits ipv engels te kiezen als 2e taal van eerste keuze.