Het is even triviaal dat een verplaatsing van massa, zonder toevoeging van massa ook een verplaatsing van het massamiddelpunt veroorzaakt. Terug naar de twee haalters: haal links 5 kilo af en breng rechts 5 kilo bij en het massamiddelpunt van de haalter wijzigt dan toch ook? Ik snap niet dat je hier over valt.Dit is erg triviaal (gewoon kijken naar de wet van Newton:\(\dot{p}=0\)). Ook het punt dat het impulsmoment behouden blijft tijdens een vulkaanuitbarsting is erg triviaal.
En inderdaad, de synchronisatie kan ook via de getijdenbeweging doorgaan, maar dit is niet het enige mogelijke. Mercurius, niet veel groter dan de baan, is bijvoorbeeld aan het synchroniseren met die gigantische zon, maar tot op heden is dit niet voltooid. Waarom is de maan dan wel volledig gesynchroniseerd tegen inieminie aarde? Ok, omdat ze dichter staan, maar ook vanwege die gravitationele anomalie.
Nu, toegegeven, het exacte mechanisme heb ik voorheen nog niet in detail bestudeerd, maar ik heb deze kennis weldegelijk ergens van. Nu moet ik dus dringend bronnen zoeken en daar faal ik dus. Maar eureka: http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity-gradient_stabilization
Dus: vanaf de massaverdeling niet mooi sferisch is, maar er een lengte-as ontstaat, wat hier dus gebeurt met de maan, wordt al een preferentiële richting gekozen.The gravity of the Earth decreases according the inverse-square law, and by extending the long axis perpendicular to the orbit, the "lower" part of the orbiting structure will be more attracted to the Earth. The effect is that the satellite will tend to align its axis of minimum moment of inertia vertically