Ik doe aan radioastronomie op 35 MHz. (korte golf). Ik gebruik daar 2 dipool antennes voor die op 40 meter uit elkaar staan. De antenne draden hebben dezelfde richting als de verbindingslijn tussen de antennes.
Beide antennes zijn via exact even lange voedingslijnen met een ontvanger verbonden. Het is ietsje ingewikkelder, maar dit is het principe.
Als nu een radiobron gedurende een dag langs de hemel schuift zullen de beide antennes het signaal ontvangen,
maar met een steeds veranderende fase. (Bij de eerste antenne komt signaal ietsje eerder aan dan bij de tweede).
Het gaat mij om dit fase verschil.
In de praktijk werkt het goed, maar als ik nu met een heel zwak zendertje dingen wil gaan simuleren gaat het mis.
Het experiment is als volgt: ik ga met een zwak zendertje op 40 m. van beide antennes verwijderd staan.
Dus ergens op de middelloodlijn tussen de 2 antennes.
Mijn vraag is: zijn de signalen die bij de ontvanger aankomen nu precies in dezelfde fase of zijn ze precies
in tegenfase.. ( dus 180 graden in fase verschoven)
Ik kan dit niet beredeneren... ik zie natuurlijk aan de meting wat er gebeurd, maar ik moet weten of
het hele systeem goed werkt of dat er ergens een fasedraaing van 180 graden zit.....
Wie kan mij helpen???