Beste,
Kan iemand mij verder helpen. Er staat in een kranteartikel het vogende: Een aantal mensen zit beklend. Ik zou zeggen "een aantal mensen zitten bekneld (mensen=meervoud). Wat is goed en reden graag?
Groeten,
Angay
Moderator: Rhiannon
Mijn (NLse) voorkeur gaat uit naar zit bekneld, omdat een aantal enkelvoud is.Er staat in een kranteartikel het vogende: Een aantal mensen zit beklend. Ik zou zeggen "een aantal mensen zitten bekneld (mensen=meervoud). Wat is goed en reden graag?
Maar een aantal kan niet zitten, mensen wel. Dus moet het meervoud zijn.Mijn (NLse) voorkeur gaat uit naar zit bekneld, omdat een aantal enkelvoud is.
Hierover discussiëren helpt dus niet echt.De keuze tussen enkelvoud en meervoud doet zich alleen voor bij woordgroepen met een aantal. Als een aantal bedoeld is als hoeveelheidsaanduiding met de betekenis 'enkele' of 'verscheidene', is zowel een enkelvoudige als een meervoudige persoonsvorm mogelijk.
Een aantal mensen kan wel zitten (Let op: kan, geen kunnen)Maar een aantal kan niet zitten, mensen wel. Dus moet het meervoud zijn.
Nee, het onderwerp is "een aantal mensen". En de Nederlandse Taalunie stelt dat een onderwerp met "een aantal" zowel een persoonsvorm in het enkelvoud als een persoonsvorm in het meervoud kan hebben (méér: de context kan een persoonsvorm in het meervoud afdwingen).Het onderwerp is niet mensen maar "een aantal" DUS enkelvoud..
De volgende woorden hebben een status die beter vergelijkbaar is met een aantal dan met een groep: een handjevol, een massa, een stel(letje) en een -tal (bijvoorbeeld een twintigtal). Een onderwerp dat een van deze woorden bevat, kan zowel met een enkelvoudige als met een meervoudige persoonsvorm gecombineerd worden.