Wat ik me afvraag: wat zijn die normen en waarden, hoe universeel zijn ze. Wie houd zich eraan en wie niet en waarom wel of niet. Zou je ze moeten (her)invoeren en hoe zou je ze moeten stimuleren/ afdwingen.
Aangezien ik verwacht dat Nederland en Vlaanderen niet wezenlijk verschillen op dit gebied ben ik ook wel benieuwd naar Vlaamse Normen en Waarden.
Met normen en waarden denkt men vaak aan omgaansnormen, hoe men samen leeft in een drukke samenleving waar men ieders buur is.
Je kunt in Nederland en Vlaanderen geen 10 km rijden en geen dorp tegen komen, Nederland is een grote buitenwijk. Men behoort met elkaar om te gaan op een gedegen manier.
Er zit echter meer achter, het geeft namelijk ook aan wat voor klimaat of levensfilosofie we hier hebben. We denken dat iedereen een beetje gelijk heeft, en we denken ook dat een man die zijn eigen asociaal gedraagt zich kan veranderen. Dat ligt in schier contrast met Amerika, waar men de wet als normen en waardenboekje hanteert, daarom zitten er veel meer mensen in de gevangenis in Amerika.
De normen en waarden is ontstaan uit het poldermodel en probeert al de mensen in het land op een lijn te brengen in een niet dwingende manier.
Het is constant onderhevig aan verandering en het probeert alle kanten van de maatschappij te weerspiegelen. De komst van immigranten, met een andere normen en waarden boekje heeft ons verplicht dit boekje weer op te graven en te herzien. Het is een soort van maatschappelijk geweten.
Ik zou die normen en waarden die terein verliezen wel eens genoemd zien. Iedereen fietst er maar een beetje omheen. Wat zijn die normen precies.
Ik heb in dat hele debat nog niemand normen en waarden horen noemen die als universele waarden voor Nederland zouden kunnen gelden. Wat er verloederd op dit gebied is me dan ook niet duidelijk: welke waarden verdwijnen en waarom is dat erg.
Stel ik zou een immigrant moeten duidelijk maken wat de Nederlandse normen en waarden zijn, wat zou ik haar dan moeten vertellen? Let wel: met als doel dat zij deze kan toepassen!