Oude frituurolie omzetten naar iets nuttigs heeft me ook al bezig gehouden. In de praktijk komt het er hier nooit van; dat gaat niet als je in een blok woont. Een stirlingmotor aandrijven door frituurolie te verstoken is de meest ideale oplossing. Maar zoals bij elk idee is de stroomleverancier oneindig veel goedkoper dan de alternatieven als je deze moet kopen. De uitgaven die je doet om gelijk wat in elkaar te knutselen kun je onmogelijk terugwinnen en dan nog het in bedrijf houden. Maar toch blijf ik ook bezig met het idee frituurolie als gratis brandstof.
Dikke Oliesjeik schreef:
kan je de dieselmotor niet gebruiken om warmte te produceren
motortje buiten zetten, radiator binnen, ventilator er voor en je hebt een (bijna) gratis 20+ kW luchtverwarmer
Inderdaad of gewoon voldoende grote cv radiators op aansluiten om het warme motorwater af te koelen
Benm schreef:
Kanttekening daarbij: Je kunt natuurlijk een generator gebruiken die 2 cycli per rotatie maakt en daarmee het toerental reduceren tot 1500. Dit lijkt me efficienter dan werken met een versnellingsbak, maar zo'n generator moet je maar weer aan zien te geraken.
Voor de rest geef ik je overigens helemaal gelijk: ik zie dit ook niet rendabel worden, de onderhoudskosten van zo'n systeem hakken erin!
De alternator op 1500 toeren is vlot verkrijgbaar, dus dat is geen probleem.
1500 rpm & dus 50Hz exact aanhouden is minder eenvoudig, want naargelang de elektrische belasting dient de motor volautomatisch meer en minder gas te geven.
Maar er bestaan heel wat toestellen die ook op gelijkstroom kunnen werken denk daarbij aan een spaarboiler. De weerstand daarin zal niet grommen als deze DC krijgt, idem accumulatie verwarming.
Toch ook enige voorzichtigheid met DC spanning. Ik zou deze 25% lager houden dan het netvoltage omwille van de continuïteit. Ook wat schakelen betreft opletten met DC ( vonkvorming & inbranden contacten )
Of simpelweg op 12V / 24V blijven en kijken wat je daar zoal mee kan doen ( als het idee van D oliesjeik al in bedrijf is); eventueel meerdere auto alternatoren door eenzelfde motor laten aandrijven.
Verlichting op laagspanning is onmiddellijk realiseerbaar, andere ( dure ) ideeën vind je bij jachting, kamperen, ...
grtzz vanuit een kuststreek