List..daar moet je dan toch wel even tegen kunnen :eusa_whistle:
Hoezo?
Piano: Andew Watts plays Mendelssohn Piano Concerto no.1 first movement with John Williams conducting the Boston Pops Orchestra. [...]
Mendelssohn, nog zo'n genie. Ik mag vooral graag naar zijn symfonieën luisteren, al zullen anderen waarschijnlijk zeggen dat die te populair en bijgevolg "kapotgespeeld" zijn. Eerste filmpje werkt overigens niet.
Geloof niet alles wat je leest.
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Ben niet zo heel erg thuis in de klassieke hoek. Maar ik heb wel wat muziek die je onder "modern" klassiek of iets in die geest kan plaatsen. Ben laatst mooie albums van Library Tapes en Hauschka tegen gekomen. Misschien dat iemand dat kent.
Wat ik trouwens momenteel een goed nummer vind is White lake van Deaf Center. Beetje in de minimal hoek misschien maar ik denk zeker dat er wel klassiek geschoolden zijn hier die dit kunnen waarderen. Laat me maar even weten wat jullie hier van vinden:
Mendelssohn, nog zo'n genie. Ik mag vooral graag naar zijn symfonieën luisteren, al zullen anderen waarschijnlijk zeggen dat die te populair en bijgevolg "kapotgespeeld" zijn. Eerste filmpje werkt overigens niet.
Gek genoeg krijg ik geen soms geen bericht als er gereageerd wordt in dit draadje (laatste bericht weer wel).
De symfonieën van Mendelson: ik herken een Psalm..(daar heb ik verder niets meer mee, maar die muziek zit toch ergens in mijn venen en nerven ? <object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Ik weet verder ook al helemaal geen fluit van muziek (pianoles was aan mij niet echt besteed), maar dat Listz moeilijk is denk ik te kunnen horen. Virtuoos maar moeilijk...., een kort commentaar van een Listz concours: "Men zou zich kunnen afvragen: waarom juist deze beproeving, dit Feux Follets, met zijn octaafsprongen in de linkerhand en de achtbaanloopjes in de rechter. Er zijn niet vier of vijf momenten waarop de pianist uit de bocht kan vliegen, nee, het hele stuk is een grote valstrik. Maar goed, spannend is het zo wel, en de betrokkenheid van het publiek bij de ploeterende pianisten is maximaal. " Hij was in Parijs geïnspireerd dor Paganini lees ik, ook niet echt simpel lijkt me:
Ik weet verder ook al helemaal geen fluit van muziek (pianoles was aan mij niet echt besteed), maar dat Listz moeilijk is denk ik te kunnen horen. Virtuoos maar moeilijk....,
Daar mag je zeker van zijn (niet dat ik er meer van weet dan jij, maar goed).
Hij was in Parijs geïnspireerd dor Paganini lees ik, ook niet echt simpel lijkt me:
Paganini staat wereldwijd bekend als de grootste vioolvirtuoos die ooit geleefd heeft en hij was dan ook een inspiratiebron voor talloze andere componisten, waaronder Liszt. Zie ook Liszts Paganini Etudes die ik eerder in deze topic plaatste. Ik heb nog niet zo heel lang geleden zowel de oorspronkelijke versies uit 1838 als de herwerkte versies uit 1851, allemaal door Leslie Howard, de enige die het volledige repertoire voor piano solo voor Liszt heeft opgenomen (wat een held!) Fenomenaal en naar mijn bescheiden mening zijn de oorspronkelijke versies nog beter dan de herwerkte (moeilijker in ieder geval).
Zelf ben ik niet echt fan van Berezovsky (wat niet betekent dat hij geen ongelooflijk goede pianospeler is), maar de Paganini Variations zijn altijd weer een plezier om naar te luisteren.
De meeste uitvoerenden maken er een snelheidswedstrijdje van. Die snappen er niets van.
Dat geldt al helemaal voor Flight of the Bumble Bee. Toegegeven, dat moet snel gespeeld worden, maar je kunt overdrijven. Ik verkies de versie van Maksim Mrvica (ook omdat het de originele is):
Pianistes zoals Yuja Wang en Hyun-Jung Lim proberen alleen maar de show te stelen of records te breken met overdreven snelle uitvoeringen (heeft niets meer met muziek te maken):
Komisch bij de laatste uitvoerende is de snelheid waarmee ze na beeindiging van het stuk van de kruk af vliegt. Volgens mij is dat ook een record.
:eusa_whistle:
Tot mijn grote verassing kwam ik gister dit tegen toen ik op Google "de muziek van de stilte" (Gregoriaanse koormuziek) opzocht. Ik viel van mijn stoel, loep zuivere en prachtige akoestische stukken, schitterende vrijwel altijd twee stemmige samenzang....het begin en de basis van de harmonie....hoge kwaliteit, continu streaming muziek.
Ik stel voor dat alle stress bedrijven oordoppen uitdelen en alle managers hier dagelijks een uur lang tot absolute innerlijke rust komen...en dan nog es naar alle "wereldse" problemen kijken. Als je ernaar kunt luisteren, is het weer in orde in de bovenkamer. Als dat niet lukt, dan wordt het tijd voor de psycholoog. De truck is om met de muziek mee te ademen, met je "soma" daar huisde in de middeleeuwen de ziel (maar das een ander draadje neem ik aan).
Muziek aan de hemelpoort.....Met veel dank aan de "concertzender" en dit thema: Gregoriaanse muziek.