Helly1975
Artikelen: 0

Opleggen boete door een organisatie (knsb)

Ik las het opmerkelijke bericht dat tijdens schaatswedstrijden in Thialf de KNSB (Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond) een aantal "streakers" een stadionverbod hebben opgelegd en een boete van 2000 euro per persoon.

Zie:http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/b ... eakers.xml

Ik ben metname geïnteresseerd in het feit of een organisatie van een evenement een rechtspersoon een boete kan opleggen?. Een verbod tot toegang kan ik mij voorstellen, maar een boete?. Men deed dit onder de noemer "orde verstoring". Maar orde verstoring van een evenement georganiseerd door de organisatie, lijkt me vrij moeilijk te definieren?.

Heeft een organisatie van een evenement dit recht?. En mochten ze dit recht hebben is men dan ook wettelijk verplicht om dit te betalen?.
Beauchamp

Re: Opleggen boete door een organisatie (knsb)

Dit is geen strafrechtelijke boete zoals de politie/rechter oplegt. Het gaat om een zogenaamd boetebeding. Je kunt met iemand afspreken dat een boete verschuldigd is in een bepaalde situatie, bijv. ordeverstoring. De streakers hadden de 'kaartvoorwaarden' waarin het boetebeding was opgenomen aanvaard toen ze Thialf bezochten. Ze waren dus gebonden aan de boete.

Zie: http://wetboek.net/BW6/91.html?l=1

NB. De boetes die de NS uitdeelt zijn ook civielrechtelijk.
Benm

De vraag is natuurlijk vooral: wat als iemand zo'n boete niet betaalt?

In het geval van zwartrijden is, voor zover ik weet, er ook nog een mogelijkheid tot strafrechtelijke vervolging waar een boete in de orde van 75 euro uit komt. Iemand die zonder kaartje in de bus gesnapt wordt, maar daar een zeer goede reden voor heeft, zou dus zijn verhaal bij een kantonrechter kunnen doen in een poging de boete te matigen oid.

Ik neem aan dat het in het geval van een boetebeding bij zo'n evenement echter anders ligt: Dat zou een civielrechtelijke zaak worden tussen organisator en streaker, en je kunt je afvragen of een rechter 2000 euro nog billijk acht.
Victory through technology
Kalkoen

In het geval van zwartrijden is, voor zover ik weet, er ook nog een mogelijkheid tot strafrechtelijke vervolging waar een boete in de orde van 75 euro uit komt. Iemand die zonder kaartje in de bus gesnapt wordt, maar daar een zeer goede reden voor heeft, zou dus zijn verhaal bij een kantonrechter kunnen doen in een poging de boete te matigen oid.
Ik denk dat dit verschillende facetten heeft. Opstappen op een bus zonder een kaartje te kopen, dat lijkt mij op eenzelfde niveau te staan als een kledingstuk meenemen in een klerenwinkel zonder te betalen.

En dan denk ik dat er twee luiken zijn:

- wat contractueel is overeengekomen en waar nog aan dient voldaan te worden, door u bv. te onderwerpen aan de algemene voorwaarden dat gij één of andere som, dienst of goed dient te leveren, kan afgedwongen worden via een dwangsom of dergelijke. Als dit bv. op papier staat, zal de rechter ervoor zorgen de gerechtigde dat dit alvast krijgt. In het geval van de bus, zou dit kunnen zijn om toch nog het ticket te betalen en eventuele voorziene administratieve kosten op te hoesten.

- en ge kunt vragen om eventuele schade die ge daardoor hebt opgelopen, te vergoeden, zonder dat dit op papier staat. Als dit niet op papier staat, is dit interpretatie van de rechter. In het geval van de bus dan een schadevergoeding voor de vertraging, de werkuren van het buspersoneel om zich daar mee bezig te houden, gerechtskosten, ...

- en als dit strafrechterlijk is ingeschreven als zijnde één of andere misdaad, kan hier bovenop nog een straf volgen zoals voorzien in één of andere wet. Ik weet niet of zwartrijden een misdaad is, maar bv. in de klerenwinkel kan je diefstal aanroepen.

En in het geval van die streaker zou ik zeggen dat een zedenmisdrijf of exhibisionisme kunnen tellen als misdaad. Anderzijds, bv. in België is over de omheining klimmen bij de voetbal een misdrijf met een boete van 1000 euro en stadionverbod. Het mag zo privé zijn als je maar wil, als er een wet op bestaat, bestaat er een wet op. Je mag bv. ook niet gokken zonder vergunning, en het is niet omdat dit in huiselijke sfeer met onderlinge toestemming gebeurt, dat dit niet illegaal is. Een duidelijk typevoorbeeld is ook euthanasie: dit gebeurt met onderlinge toestemming. Als er echter een wet is die dat regelt, of een wet die moord verbiedt, dan ben je strafrechterlijk in fout als je niet de geldende regeltjes volgt.
Benm

Opstappen op een bus zonder een kaartje te kopen, dat lijkt mij op eenzelfde niveau te staan als een kledingstuk meenemen in een klerenwinkel zonder te betalen.
In zekere zin wel, alhoewel winkeldiefstal een misdrijf is en zwartrijden slechts een overtreding.

In geval van zwartrijden zijn er feitelijk 2 mogelijkheden:

- je betaalt een extra bedrag aan de vervoerder (feitelijk een toeslag, geen boete).

- de vervoerder doet aangifte van de overtreding en je betaalt een boete aan het rijk opgelegd door een kantonrechter

In het tweede geval zou de vervoerder ook nog de kosten van het normale kaartje kunnen verhalen omdat die dienst feitelijk al is afgenomen en er geen afstand meer van kan worden gedaan, iets wat in geval van diefstal van een kledingstuk nog wel mogelijk is.

Wat streaken betreft: naaktloperij is als zodanig wel strafbaar, maar in zo'n geval zou de boete opgelegd moeten worden door een kantonrechter, en dat geld naar de staat gaan... normaliter zijn de bedragen daarvoor eerder honderden dan duizenden euro's. De organisator van het evenement zou evt opgelopen schade nog civiel kunnen verhalen.
Victory through technology

Terug naar “Rechtswetenschappen”