De liberalisering van de markt en de inzet van steeds meer alternatieve bronnen, met name windenergie, maken dat er nu veel meer energietransport plaatsvindt, waardoor sommige verbindingen overbelast dreigen te raken. Op sommige verbindingen is het nu al niet meer op elk moment mogelijk om een circuit uit bedrijf te nemen. Daarom wordt er gedacht over het verzwaren van verbindingen.
Klazon dit gaat met name over de 380kV en 150kV en andere soortgelijke spanningen (vanuit oudsher verschilt dat door nederland heen) toch ?
Het 10kV regionaal transport heeft hier minder mee te maken of zit ik nu heel verkeerd te denken ?
Mijn conclusie in ieder geval als ik dit allemaal lees is:
Vanwege meer import/export en meer opwekpunten (zie windmolenparken e.d.) moeten er lijnen bijkomen/verzwaren wat met name betrekking heeft op het werk van Tennet die het landelijk transport in handen heeft. maar bedrijven zoals Enexis zullen relatief weinig hoeven te doen omdat die (in brabant in ieder geval) het transport binnen de provincie regelen en alleen zorgen voor de koppeling tussen bijvoorbeeld een windmolenpark en het net. En natuurlijk de verbinding tussen het net en je meterkast :eusa_whistle:
Overigens heb ik hier nog eens een discussie over gehad met mijn stagebegeleider en die zegt dat vanwege nieuwe regelgeving e.d. je niet zomaar toestemming krijgt om nieuwe masten te plaatsen. Dus volgens hem heeft verzwaren de voorkeur, want als er gewoon meer lijnen komen dan moeten deze over bestaande masten heen wat ze in groningen al schijnen te doen. Daar hebben ze op sommige masten al meerdere spanningsniveau's en dat schijnt (ik weet nog niet waarom) vanuit technisch oogpunt niet 'netjes' te zijn (buite het feit om dat de masten in sommige gevallen kwa gewicht ook niet symmetries belast zijn).