Een kwart van de bevolking is er tegen, dat is relatief gezien een groot gedeelte de president moet daar rekening mee houden . Een referendum kan een groter deel van de bevolking stimuleren haar mening te laten horen.Ik begrijp de houding van IJsland niet.
Tsja, een bank uit Ijsland gaat failliet, normaal gezien betaalt de overheid dat tot op een zeker hoogte de spaargelden terug, maar hier zat de grote meerderheid van het geld in het buitenland... Feitelijk was Ijsland dan enkel goed om het geld terug te betalen in het geval de bank failliet ging (wat nu dus gebeurt is).Ik begrijp de houding van IJsland niet. Zoals ik het zie hebben UK en Nederland de IJsland geholpen. Nu de IJslandse bevolking zegt niet te willen opdraaien voor de misstappen van een financiele instelling, vraag ik mij af wie wij eigenlijk hebben geholpen.
Iets wat me overigens best terecht lijkt.De deposito garantie is hier duidelijk over (ook betreffende ijslandse banken). Volgens de wet is IJsland verplicht om het geld dat spaarders bij Icesave hebben verloren volgens de deposito garantie te vergoeden. Er is destijds door Bos het geld voorgeschoten zodat het zaakje snel vlot getrokken kon worden.
Volgens Wikipedia had Ijsland vorig jaar 306.694 inwoners. 1.3 milard schuld aan NL + 2.5 miljard schuld aan UK is 2.8 miljard schuld te verdelen over die 306.694 inwoners. Dan kom je uit op een dikke 9100,- pp. Da's voor de meeste mensen een paar maandsalarissen (BNP/inw ligt zo rond de 27.000, dus zeg dat het een derde is van je jaarinkomen).Moreel gezien is er bij een dergelijke gang van zaken natuurlijk vraagtekens te zetten. IJsland met z'n pak ' beetje 300.000 inwoners laten opdraaien voor deze 1.3 miljard euro is niet iets wat de economie van dat land, zeker nu, aan zou kunnen. Berekeningen die ik heb gehoord (niet gecontroleerd) zou dit neerkomen op een schuld van 12.000 euro/IJslander. Mocht dit uit de Nederlandse kas komen dan zijn wij per persoon 'slechts' 75 euro kwijt.
Typefoutje neem ik aan? :eusa_whistle:Dit verhaal is nog verder gecompliceerd doordat het IMF IJsland te hulp wil schieten mits ze hun schulden aan Nederland en IJsland toezeggen te zullen voldoen.
Dit is natuurlijk nu de truc, de schuldenlast bij 1 land is nu zo groot dat het de moeite waard wordt dat het land zijn eigen regels gaat overtreden/aanpassen om dit niet te doen, los van alle consequenties die aan zulke dingen vasthangen. Dit is altijd een optie voor het bestuur van het land.De deposito garantie is hier duidelijk over (ook betreffende ijslandse banken). Volgens de wet is IJsland verplicht om het geld dat spaarders bij Icesave hebben verloren volgens de deposito garantie te vergoeden.
IJsland heeft op dit moment behoefte aan steun van het IMF. Daarnaast willen zij ook graag op bij de Europese Unie en de Euro invoeren. Nederland en Groot Brittanie hebben zeker de invloed om deze IJslandse belangen tegen te gaan. De druk op IJsland kan dus erg hoog worden opgevoerd.Het zou me dan ook verwonderen dat Ijsland zomaar dat gaat terugbetalen, op afbetaling of niet.
Klopt, vandaar het woordje 'zomaar'. Maar moest Ijsland inderdaad terugbetalen, dan hebben ze zware afbetalingsplannen voor 15 jaar of nog langer. Denk je dat de euro/IMF dat hen gaat (kunnen) compenseren?IJsland heeft op dit moment behoefte aan steun van het IMF. Daarnaast willen zij ook graag op bij de Europese Unie en de Euro invoeren. Nederland en Groot Brittanie hebben zeker de invloed om deze IJslandse belangen tegen te gaan. De druk op IJsland kan dus erg hoog worden opgevoerd.
Misschien is er verkeerde druk gezet :eusa_whistle:Echter omdat het gros van de IJslanders tegen het lidmaatschap van de EU was en de IMF-leningen eerst niet echt nodig was, hebben IJslanders zich tot heden weinig van de druk aangetrokken.
Misschien is een (groot) deel geparkeerd in hedge-funds. Deze werden tot voor kort als relatief veilig gezien. Een eigenschap ervan is dat ze kunnen ophouden met bestaan. Het geld dat erin gestoken is, is dan ook "weg"Overduidelijk is dat het meerendeel van het geld gewoon nog in de boedel van de failliete bank zit, het zijn als liquide middelen, hetzij als verstrekte leningen of andere zaken van waarde.
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/...ip_voor_IJslandHet besluit van de IJslandse president Olafur Grimsson om niet akkoord te gaan met de terugbetaling van bijna 4 miljard aan Icesave-gelden aan Groot-Brittannië en Nederland heeft tot ferme reacties in politiek Den Haag geleid.