Moderators: jkien, Michel Uphoff
Deze extra versneling brengt een groot besparing met zich mee een wel bepaalde raket die op de evenaar gelaneerd worde kan 15% tot 20% meer masa (payload) naar een welbepaalde baan liften dan die zelfde raket gelanceerde van op Cape Canaveral.Het heeft te maken met de rotatiesnelheid van de aarde. Op de evenaar is een aardrotatie maximaal, 40.000 km per dag, wat ca 1670 km/h toevoegt aan de baansnelheid van hetgeen je lanceert... uiteraard gegeven dat je met de draairichting mee lanceert, anders werkt het juist tegen.
Duidelijk. Kan ik dit vergelijken met slingeren? Ik moet het nl uitleggen aan kinderen. Is het hetzelfde principe als waarom bijv een kogelslingeraar met lange armen verder komt dan één met korte armen?Het heeft te maken met de rotatiesnelheid van de aarde. Op de evenaar is een aardrotatie maximaal, 40.000 km per dag, wat ca 1670 km/h toevoegt aan de baansnelheid van hetgeen je lanceert... uiteraard gegeven dat je met de draairichting mee lanceert, anders werkt het juist tegen.
We hebben inderdaad geluk dat de frans daar een kolonie wisten te behouden die boven dien nog dun bevolkt was en ecenomis al snel ging af hangen van die lanceer basies. Wat het tot een volstrekt veilig plaats maakte voor uiters duur instalatie die nodig zijn voor het uitbouwen van een groote lanceer basies.Benm schreef:Dat scheelt inderdaad nog best een boel.. blijkbaar zelfs rendabel om er een boot voor te bouwen :eusa_whistle:
Wat dat betreft hebben we als europeanen geluk met frans guyana, dat ligt zo'n beetje op de evenaar. Eigenlijk heeft het me altijd wel verbaasd dat de VS zijn lanceringen niet doet vanaf een eiland dichter op de evenaar, ze hebben er genoeg in bezit.
Dat de centrifugaalkracht de belangrijkste factor is klopt, maar ik betwijfel of de secundaire factor, de afplatting zonder aardrotatie, gunstig is voor de lancering. Stel de afgeplatte aarde zonder aardrotatie voor als een massieve ellipsoide. De evenaar is dan een hoogvlakte met veel massa onder je voeten, terwijl de polen kuilen zijn met weinig massa onder je voeten. Dan valt te verwachten dat de zwaartekracht op de evenaar sterker is dan op de polen. Hoewel het verhaal ingewikkeld wordt doordat de dichtheid van de aardkern groter is dan die van de aardkorst.
Dat had ik niet gedacht. Maar goed, de meest extreme ellipsoidale afplatting is de pannenkoek, met oneindig grote schijfdiameter en oneindig kleine schijfdikte. Op elk punt van die pannenkoek zal de zwaartekracht nul zijn. Dan kan ik me ook voorstellen dat een geringe afplatting resulteert in verminderde zwaartekracht op elk punt van het aardoppervlak, inclusief de rand van de schijf.Je kunt de zwaartekracht verdeling op een solide ellips analytisch uitrekenen, waaruit je zult zien dat de zwaartekracht lager is als je verder van het middelpunt staat.