Dank voor de tips. Helaas zoek ik juist een manier om de effecten van het verspringen of veranderen in faseverschil onhoorbaar te maken. Ik wil wel het somsignaal bij verschillende faseverschillen (of een signaal met daarmee overeenkomstige amplitude en frequentie) horen, maar niet de bijgeluiden van de verandering van de ene naar de andere situatie. - Waarschijnlijk is dat een onhaalbaar streven.
Het is mogelijk hoor :eusa_whistle: de truc is om de overgang met zoveel mogelijk continue afgeleiden te doen, dan sterven de bijkomende frequenties snel uit.
Zuivere modulatie met een blokgolf zorgt voor een convolutie van je frequentie met een sinc-golf, dit wil zeggen, frequenties die met de eerste orde afnemen.
Je moet eens proberen of je niet op de top van een sinus kunt overschakelen op een sinus van een andere amplitude, dan zijn er al 2 afgeleiden continu en nemen de bijkomende frequenties af met 3e orde. De 2e sinus zal dan wel niet meer als gemiddelde nul hebben, maar zolang je niet overdrijft is dat geen probleem. Je zou ook de 2e sinus zijn gemiddelde
zeer traag naar nul kunnen laten gaan, zodat die extra frequentie subsoon wordt.
Volgens mij zou je dan nauwelijks met hoorbaar resultaat van de verspringing zitten, de frequenties zitten allemaal te laag of onder het ruisniveau. Het is dan weer iets moeilijker te implementeren (hoewel het in matlab wel snel zou lukken).