De aantrekking van de zwaartekracht van de zon op de aarde is veel groter dan die van de maan.
En toch is het de maan die de getijden veroorzaakt.
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dit kan?
Wat bedoel je daar precies mee, heb je (M/r2)zon : (M/r2)maan of zo uitgerekend, waarbij r de afstand tot de aarde is? (En welke waarde levert dat dan op?)De aantrekking van de zwaartekracht van de zon op de aarde is veel groter dan die van de maan.
Ik denk dan ook dat hij het over de 2 getijden heeft: eb en vloed ](*,)De maan veroorzaakt de maanden, niet de 4 jaargetijden: zomer, lente, herfst en winter.
Ja, het verschil tussen zwaartekracht aan de voorkant en de achterkant van de aarde veroorzaakt door de zon, is veel kleiner dan bij de maan.biologiestudent schreef:Ik denk dat ik er ondertussen wel uit ben...
De aantrekkingskracht heeft te maken met massa, straal en g
De zon mag dan wel een grotere aantrekkingskracht hebben (omdat de massa groter is), de afstand tussen de aarde en de zon is veel groter dan deze tussen maan en aarde, waardoor de maan dus een grotere invloed zal hebben op de getijden (eb en vloed)
of klopt dit niet?
Het is een wilde gok als je geen getallen vermeldt. Als je op school natuurkunde hebt gehad ligt het voor de hand om de zwaartekrachtversnellingen van de zon en van de maan te berekenen op de plek van de aarde, in een inertiaalstelsel, dus (GM/r2)zon en (GM/r2)maan. Als je de getallen invult blijkt de zwaartekrachtversnelling van de zon 200x groter te zijn dan die van de maan ...biologiestudent schreef:De zon mag dan wel een grotere aantrekkingskracht hebben (omdat de massa groter is), de afstand tussen de aarde en de zon is veel groter dan deze tussen maan en aarde, waardoor de maan dus een grotere invloed zal hebben op de getijden (eb en vloed)
of klopt dit niet?
Vreemd fysicaboek, dat ze studenten leren om een vaag verhaal te houden i.p.v. het Binasboekje te gebruiken. Ook vreemd dat ze suggeren dat de zon geen getijden veroorzaakt terwijl iedereen die wel eens van springtij heeft gehoord weet dat het getijde-effect van de zon van dezelfde grootteorde is als dat van de maan.De vraag die ik stelde komt rechtstreeks uit mijn fysicaboek.. het is dus niet de bedoeling om waarden te gebruiken maar dit fenomeen gewoon uit te leggen a.d.h.v. krachten, afstanden, ...
Nou moet je het niet chargeren alsjeblieft. Er wordt helemaal niet om een vaag verhaal gevraagd, er wordt gevraagd om uit te leggen wat er aan de hand is, en pas als je dát kunt kun je eens naar je BINAS gaan grijpen om dat dan eens netjes door te rekenen.Vreemd fysicaboek, dat ze studenten leren om een vaag verhaal te houden i.p.v. het Binasboekje te gebruiken.
is waar, maar zonder te begrijpen waarom dat zo is wordt ermee rekenen zinloos vind ik.De getijhoogte is evenredig met GM/r³
Aangezien we nu toch de pedagogische toer opgaan, dit begrijpen is een zeer goede oefening op het toepassen van wiskunde in fysica. Hen vragen om hiermee kwantitatief aan de slag te gaan, dus ook om die formule te begrijpen (uiteraard met steun van de leerkracht), zou heel wat nuttiger zijn dan te vragen naar verhalen die evengoed waar kunnen zijn als onwaar. Zonder die formule (of een goed begrijp van de wiskunde achter deze formule) kan helemaal niet op correcte manier worden uitgelegd worden dat het verschil in zwaartekracht in verhouding kleiner wordt voor verre objecten. Dan krijg je een onzekere uitleg zoals in bericht #5 (en dat neem ik biologiestudent helemaal niet kwalijk, integendeel ik sympathiseer met de situatie waarin studenten zich bevinden).De stelling ... is waar, maar zonder te begrijpen waarom dat zo is wordt ermee rekenen zinloos vind ik.
De student wordt gevraagd om een paradox uit te leggen. Het eerste gegeven "De aantrekking van de zwaartekracht van de zon op de aarde is veel groter dan die van de maan" betekent dat (GM/r2)zon >> (GM/r2)maan. Na dat gegegeven wordt de student gevraagd om de stelling uit te leggen dat de getij-effecten van de zon verwaarloosbaar zijn, terwijl hij niets weet over een andere formule. De student wordt klemgezet, vanwege de paradox moet hij een vaag verhaal verzinnen.Nou moet je het niet chargeren alsjeblieft. Er wordt helemaal niet om een vaag verhaal gevraagd, er wordt gevraagd om uit te leggen wat er aan de hand is, en pas als je dát kunt kun je eens naar je BINAS gaan grijpen om dat dan eens netjes door te rekenen.