Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: Grootte getijdenkracht vs. aantrekkingskracht

Zeker, maar hoe weet die student dan dat de zwaartekrachtsverschillen niet evenredig zijn met de zwaartekracht zelf (wat de meest naïeve verwachting zou zijn)? De student wordt ontmoedigd om nauwkeurig te zijn.
Dat zou hij moeten concluderen uit de waarneming dat het zonnegetij maar ruwweg de helft is van het maangetij. Iemand zal dan warschijnlijk niet geheel spontaan op de gedachte komen om te kijken naar de relatieve afstandsverschillen (dwz zon-voorkant aarde in verhouding tot zon-achterkant aarde) maar ik ben bang dat een formule met R³ ook niet spontaan verzonnen zal worden en het invullen van een gegeven formule ook geen inzicht verschaft.

Hiermee duiken we wel goed offtopic de didactiek in, maar goed, topicstarter beweerde klaar te zijn, dus dat moet kunnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
biologiestudent
Artikelen: 0

Re: Grootte getijdenkracht vs. aantrekkingskracht

ik ben een uniefstudente BIOLOGIE. Het is bij ons dus eerder de bedoeling om de basisprincipes van de fysica beet te hebben dan om echt berekeningen te beginnen doen. Wij hebben namelijk enkel in het eerste jaar fysica, later zijn we er nog weinig mee ..

In onze richting gaat het dus vooral om het kunnen interpreteren, logisch redeneren en kritisch kijken naar vragen (zoals deze die ik hier gesteld heb) en niet om deze wiskundig te beginnen uitleggen.. Vandaar dat er in ons fysicaboek altijd enkele toegepaste vragen staan op de geziene leerstof zodat we niet gewoon alles vanbuiten leren maar echt snappen wat er aan de gang is. Echter, er staat nergens een antwoord, wat vrij vervelend is..

het basisprincipe van men vraag heb ik naderhand wel beet denk ik

alvast bedankt allemaal voor de moeite!

Terug naar “Klassieke mechanica”