Joepi
Artikelen: 0

Machine onderdelen

Hallo,

kijkend op dit forum viel het mij op dat er nergens een topic over dit mooie vak. Dit vak interesseert mij heel erg en wil mensen graag helpen of aan de praat krijgen over dit onderwerp.

Heb je/heeft u vragen over; assen, tandwiel, verbindingen (bout & moer, lijm, las, etc.),veren, etc. post ze hier en wellicht worden ze beantwoord. :eusa_whistle:
louis999

Re: Machine onderdelen

tof initiatief, ik zat onlangs een boek te lezen over André Citroën (je wellicht bekent?!) terwijl ik beter mijn fysica zou leren, ma soit.

Daar was sprake van een zeker visgraatmotief op de tandwielen, en dit zou een enorme innovatieve stap zijn geweest toentertijd. Nu vroeg ik mij uiteraard af waarom? wat was er zoveel beter aan die tandwielen? wat waren hun voordelen? enfin, een beetje de gewone 'w'-vragen.

Heb al effekes gegoogeld maar niet echt iets gevonden erover (uitgenomen een schoon prentje:p)

iemand met kennis hierover?

bedankt
Bijlagen
visgraatje
visgraatje 407 keer bekeken
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.
stoker

moh, bestaat dat ook in 1 tandwiel? Ik dacht dat het twee tandwielen met schuine vertanding waren.

die vorm laat toe om tandwielen 'geleidelijk' te laten ingrijpen, het vermindert de schokken en trillingen, en zo ook slijtage.

weetje: Het teken van citroën is afgeleid van die tandwielen.
klazon
Pluimdrager

moh, bestaat dat ook in 1 tandwiel? Ik dacht dat het twee tandwielen met schuine vertanding waren.
De productie als twee tandwielen naast elkaar is inderdaad veel eenvoudiger maar de uitvoering als enkel tandwiel met "visgraatmotief" bestaat ook. O.a. in onderzeeboten, daar moet tandwielgeruis zoveel mogelijk onderdrukt worden om het opsporen door de vijand te bemoeilijken.
jhnbk

Gezien er geen duidelijke vraagstelling uitgaat van de topicstarter is het topic gesloten. Zulk een topic wordt al snel een chatbox. Wetenschapsforum is geen chatbox, zodoende is het topic gesloten.

In verband met de overzichtelijkheid van discussies zien we liever niet meerdere uiteenlopende vragen in één topic verschijnen. Wie een concrete vraag heeft is van harte welkom om daarvoor een apart topic te openen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”