kleine fysicus schreef:Geachte,
Ik kan mijn reactie tot mijn spijt niet verbeteren met behulp van een formule, omdat ik daar een als 13-jarige nog geen les in heb gehad en twee dat niet mijn sterkste punt is. Wat ik u wel kan vertellen is dat de potientele energie in de ingedrukte veer tijdens het loslaten wordt omgezet in kinetische energie. Vervolgens blijft de veer op een bepaald moment weer stilhangen in de lucht en dan wordt de kinetische energie weer potientele, vervolgens wordt hij weer aangetrokken door de gravitatie naar de tafel/grond toe, waardoor de potentiele energie weer wordt omgezet in kinetische energie. Op het moment dat de veer op de grond ligt kan hij of zij, zijn energie afgeven in de vorm van warmte door bijvoorbeeld wrijving.
Met vriendelijke groet,
kleine fysicus.
Geachte,
Ik kan mijn reactie tot mijn spijt niet verbeteren met behulp van een formule, omdat ik daar een als 13-jarige nog geen les in heb gehad en twee dat niet mijn sterkste punt is. Wat ik u wel kan vertellen is dat de potientele energie in de ingedrukte veer tijdens het loslaten wordt omgezet in kinetische energie. Vervolgens blijft de veer op een bepaald moment weer stilhangen in de lucht en dan wordt de kinetische energie weer potientele, vervolgens wordt hij weer aangetrokken door de gravitatie naar de tafel/grond toe, waardoor de potentiele energie weer wordt omgezet in kinetische energie. Op het moment dat de veer op de grond ligt kan hij of zij, zijn energie afgeven in de vorm van warmte door bijvoorbeeld wrijving. Daarnaast moet je nagaan welke formule je van de volgende moet gebruiken:
Eerste hoofdwet voor eenvoudige, gesloten systemen met onveranderlijke samenstelling, enkel hydrostatische arbeid (integraalvorm)
\( \delta_1^2 = \sum{Q}-\sum{W}\)
Eerste hoofdwet voor eenvoudige open systemen met onveranderlijke samenstelling, enkel hydrostatische arbeid (integraalvorm)
\(\frac{M_{cv}e_{cv}}{dt}+\dot{m}_{uit}(e+pv)_{uit}-\dot{m}_{in}(e+pv)_{in} = \dot{Q}-\dot{L}\)
Veralgemeende vorm eerste hoofdwet, onderveranderlijke samenstelling (differentiaalvorm)
\(\ dU = \delta Q + \sum_i{x_idY_i}\)
Eerste hoofdwet voor eenvoudige, gesloten systemen met veranderlijke samenstelling, enkel hydrostatische arbeid (differentiaalvorm)
\(\ dU = TdS - pdV + \sum_i{\mu_idn_i}\)
Ik neem aan dat we hierbij kiezen voor de Eerste hoofdwet voor eenvoudige, gesloten systemen met onveranderlijke samenstelling, enkel hydrostatische arbeid, omdat een veer een gesloten, onveranderlijk, eevoudige samenstelling heeft en hydrostatisch is. Toch?
Als ik onwaarheden heb verspreid hoor ik dat graag!
Met vriendelijke groet,
kleine fysicus.
PS. Nieuw bericht aangezien mijn aanpassing te lang duurde en ik niet meer kon veranderen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.