ff back to natuurkunde want ik denk niet dat human de berekening snapt.
de formule die ik zelf opstel: P = (M * G) * S
Dit zijn de afkortigen die ik heb geleerd op school maar voor het geval je ze niet kent: Vermogen = Massa maal Zwaartekracht contstante ( 9.81 maar soms word dit afgerond naar 10 op school) maal de snelheid.
P = U * I
Vermogen = spannings maal stroom.
Als je zelf nou een formule wil afleiden is het handig om de eenheden te gebruiken zo doe ik het ook altijd :eusa_whistle:
Bv bij P = M * G * S
Nm/s = kg * N/kg * m/s schrijf het maar uit en je zult zien dat het klopt ](*,)
kilogram maal Newton per kilogram = Newton, Newton maal meter per seconde = Newton maal meter per seconde = Nm/s
en met P = U * I werkt het in princiepe ook denk ik alleen U * I is officieel schijnbaar vermogen in VA maar als je dat wilt weten moet je maar een seintje geven
Maar nu heb ik een vraag wat ok over dit onderwerp gaat:
Kun je met R = U / I de weerstand van de motor berekenen door simpelweg te zeggen R = 110 / 0.9 = 122 Ohm of is dit de weerstand die de spanningsbron simpelweg ziet vanwege de last of iets dergelijks en is de interne weerstand van de motor in princiepe kleiner ?
want als ik vervolgens de verliezen berekenen met de 122 ohm door P = I kwadraat * R = 0.9 kwadraat * 122 = 99 W VERLIES ! van de 100 ](*,)