Hallo,
Ik zit momenteel op 5VWO en wij zijn pas begonnen met het hoofdstuk 'Kromlijnige bewegingen'. De horizontale worp is een combinatie van een eenparig rechtlijnige beweging in de x-richting en van een eenparig versnelde beweging, de vrije val genaamd, in de y-richting.
Stel:
Een pakketje vanuit een toren van 50m hoog (t=0) wordt gegooid dan is de afgelegde afstand te berekenen a.h.v. y = 0,5gt² geeft 3,19 s.
Als nu een roofvogel met een snelheid van 5 m/s op 50 m hoogte met hetzelfde pakketje in zijn bek los en het los laat op t=0 dan krijgt het pakketje ook een horizontale snelheid mee. Invullen van de gegevens levert op:
Verticale beweging (vrije val):
y = 0,5gt² --> t = 3,19 s.
Deze tijd invullen voor de horizontale beweging levert op:
v = s / t --> 5 = s / 3,19 --> s = 16 m.
Conclusie: Dit geeft aan dat pakketje ook een horizontale beweging heeft doorlopen. Mijn vraag nu is: Hoe kan het dat een pakketje die een grotere baan doorloopt in de lucht toch op hetzelfde tijdstip neerkomt als het pakketje gegooid vanaf die toren? Mijn leraar zei dat het te maken had met de versnelling, maar het was al op het einde van de les dus veel tijd was er niet om het uit te leggen. Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe dat nu kan en wat de versnelling er nu precies mee te maken heeft?