Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
lve
Artikelen: 0

Hoek van de zon t.o.v. aarde

Hallo,

Als weeramateur wil ik graag aan de hand van de solar radiation (uitgedrukt in W/m2) gaan bepalen of de zon schijnt. Via via heb ik de volgende formule aangereikt gekregen:

G > 8,08678 x h + 0,06311 x h^2 - 0,000824 * h^3

waarbij G gelijk is aan de gemeten globale straling (in Watt/m2).

h is de hoek van de zon t.o.v. aarde.

Ik weet dat het mogelijk is om de hoek van de zon uit te rekenen aan de hand van de volgende parameters:

Longitude, latitude, datum, tijd

Ik heb een heleboel hierover gelezen, maar ik kom er niet uit. Ik heb diverse formules geprobeerd die ik her en der op internet vind, maar die geven een totaal andere waarde, dan wat ik waarneem op mijn locatie.

Wie kan me helpen aan een formule om op basis van deze parameter de hoek van de zon t.o.v. de aarde te bepalen?
raf

Re: Hoek van de zon t.o.v. aarde

Het is niet de zon maar wel de aarde die een hoek maakt ten opzichte van de zon. Doordat de aarde om de zon draaid, veranderd die hoek steeds. In een boekje over astronomische navigatie wordt alles duidelijk uitgelegd. Met de boeken Brown's Nautical Almanac 2010 en Norie's Tables ben je al goed op weg. Die maken het mogelijk om de aardse projectie van de zon, maan en een aantal sterren te kennen tot op een tiende seconde van een graad.
317070

In dit topic kun je meer vinden: http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=110460

Er staat ook een excell file in die de zonnestand berekend op basis van datum en tijd (op voorbehoud, als weeramateur kun je misschien eventuele fouten vinden? Ik heb basis-astronomie gebruikt, zo ging ik er volgens mij van uit dat de zon 's middags altijd het hoogst stond, want dit maakte niet uit voor mijn berekeningen...)

Overigens moet je ook sterk rekening houden met weer en het bijbehorende diffuse licht in je meetopstelling, naar ik gehoord heb is dat op een zonnige dag nog steeds tot 50% van de totale hoeveelheid licht...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
oktagon

Misschien kun je hier wat mee doen,ik produceerde dat een poosje geleden:

@317070: Ik ontdek naderhand dat we allebei in juli 2009 met hetzelfde onderwerp bezig waren en mijn volgende advies voor de topichouder is,om er een klein programmaatje van te maken!

Tot de volgende keer.
Bijlagen
Zonnestandberekening
(13.5 KiB) 422 keer gedownload

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”