Zieleleek schreef:Hoe gaat het bij mensen die 'arts worden' als een roeping ervaren, of al lang weten dit te willen, maar toch zakken voor de 'toelatingstest'; is er bv. een herkansing?
De één komt alles aanvliegen, terwijl iemand die minder snel leert een net zo goede arts kan worden, met bv. goede sociale vaardigheden, zoals empathie, ofschoon goed exact kunnen denken ook nodig is.
Bij loting kan iemand eerst (een jaar) iets anders gaan doen en het dan opnieuw proberen, toch? Maar ja, meerdere malen uitgeloten worden (of zakken) is ook niet motiverend, maar dan kan misschien desnoods de roeping worden 'bijgesteld'.
Het is in België dan ook vooral de bedoeling om de studenten die (waarschijnlijk) de studies niet aan gaan kunnen, niet de studies te laten starten. Zo worden ze niet meteen gedemotiveerd en kunnen ze meteen iets anders doen, ipv 1 of 2 jaar te 'verspillen' in de cursus geneeskunde.
Of je nu een roeping hebt, maar een paar capaciteiten mist maakt dus niet veel uit. Ofwel weet je direct dat je het niet aankan, ofwel loop je (in het systeem zonder toelatingsexamen) eerst een paar jaar opleiding, om dan pas (misschien) te moeten afhaken...
Ik geloof dat het in Nederland echt met de bedoeling is van "We hebben x dokters nodig tegen 2013". Maar voor zover ik weet, heeft dit nooit een rol gespeeld in de toelatingsexamens in België. Zo is het niet ongewoon dat mensen die nog twijfelen de toelatingsexamens afleggen, om de keuzemogelijkheid open te houden. Zo ken ik aardig wat mensen die tandarts mochten doen, maar toch iets anders kozen :eusa_whistle: