Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Vortex29
Artikelen: 0

Re: gat door de aarde boren in brabant

Hoe kun je nu door de aarde vallen?
Ik wil alleen weten of ik in staat ben om de tijd uit te rekenen die nodig is om theoretisch door de aarde heen te vallen.
Ik denk dat je het niet overleefd.
Wie zegt dat er levends door de aarde heenvalt?
Hallo1979

als je praktisch door de aarde wil kijk ook hier!

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...ight=aarde+heen

het onderwerp is gesloten, maar je kan er nog inkijken
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Filo

Antipoden betekent tegenvoeters. Toeval?
Anonymous

Hoop dat jullie er ook rekening mee houden , dat iemand die 'valt' een versnelling van 1G heeft , doch dat de snelheid waarmee iets/iemand valt beperkt is en dat je , naar ik dacht niet sneller kan vallen als rond de 1100km/uur.

Dus ik denk dat je bereking best doet bereken hoelang het duurd eer je die snelheid hebt dan zien hoever je al bent , en dan resterende afstand invullen met je snelheid die je daarna constant hebt.

ps / beperking van de snelheid is vooral van doen door de luchtweerstand.
Bart

Anonymous schreef:Hoop dat jullie er ook rekening mee houden , dat iemand die 'valt' een versnelling van 1G heeft , doch dat de snelheid waarmee iets/iemand valt beperkt is en dat je , naar ik dacht niet sneller kan vallen als rond de 1100km/uur.

Dus ik denk dat je bereking best doet bereken hoelang het duurd eer je die snelheid hebt dan zien hoever je al bent , en dan resterende afstand invullen met je snelheid die je daarna constant hebt.

ps / beperking van de snelheid is vooral van doen door de luchtweerstand.
Als je door de aarde valt, is de versnelling niet meer overal G (in het midden van de aarde is de versnelling zelfs nul). De snelheid is normaliteit beperkt vanwege luchtweerstand. Een parachutist in vrije val haalt ongeveer 230 km/h.

Normaliteit wordt de weerstand in dit soort berekeningen (onterecht) verwaarloosd. Met weerstand is de berekening namelijk te complex.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Pooh

Dat brengt ons automatisch bij de vraag hoe de versnellingskracht g binnen de aarde is. Waar is bevoorbeeld deze kracht het grootst? Op het aardoppervlak of ergens binnen de aarde.

Waarschuwing: strikvraag.
Kris Hauchecorne

In het middelpunt van de aarde is g nul en ben je gewichteloos. Dit is te berekenen door eerst het gravitatieveld van een bolschil te berekenen: van buiten is het veld het gewone, vanbinnen in elk punt nul. Je moet in de aarde enkel de bolschillen meetellen die onder je zitten en niet de schillen die je al gepasseerd bent. In het middelpunt zijn er geen schillen meer onder jou en is er dus ook geen veld meer.
Pooh

Absoluut waar maar hoe zit dat als je vanaf het aardoppervlak afdaalt naar het het middelpunt. Waar ben je het zwaarst?

Hier is het antwoord: op de overgang van de aardmantel op de aardkern zit het maximum, in de mantel is de zwaartekracht overal ongeveer gelijk: check de rode lijn:

Afbeelding

Hoe kan dat nou?

Als je wilt weten hoe dat grafiekje is gemaakt, geef je E-mail adres dan stuur ik het excel sheet toe.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”