CatchDude schreef:Stel, er komt een Europese wet (inhoudt niet zo zeer belangrijk voor de vraag), waar Nederland niet achter stond. Ondanks een 'nee' van Nederland komt de wet er door vanwege een meerderheid van stemmen.
Nu voer ik een actie uit, in Nederland, waardoor ik strafbaar ben volgens die Europese wet, terwijl dat voorheen niet strafbaar was. Ik wordt door de Nederlandse justitie gevonden en dreig bestraft te worden. Is het 'Nee' van Nederland dan een bruikbaar argument in het strafproces? Kan je aanvechten Europeaan te zijn en slechts Nederland als 'autoriteit' te zien?
Tuurlijk niet, dat zou het volledige nut van Europa ongedaan maken :eusa_whistle:
Iedere wet die Europa 'beslist', worden later afzonderlijk in de lidstaten als wet opgenomen, soms sterker dan wat er eigenlijk in Europa beslist was. En volgens jouw redenering wil je je enkel aan het Nederlandse wetboek houden, wat dus al volledig naast de kwestie is, want alle Europese wetten zitten (minstens) in het Nederlandse wetboek.
Daarnaast ben je als Nederlander automatisch een Europeaan, als je niet akkoord gaat met de Europese wetten, dan moet je uit Europa (en dus ook Nederland) emigreren. Overigens wordt jij als Nederlander ook gerepresenteerd in het Europees parlement, en heb 'jij' dus de wet goedgekeurd. Of Nederland nu als een blok voor of tegen was is irrelevant, net zoals het irrelevant is of de partij waarop jij stemt in het Nederlandse parlement een wet goedkeurde of niet.
Voor de mensen die dit spijtig vinden: Neen, je woont in een land van de Europese unie, en bent een burger van een lid van de Europese Unie, dus jullie kunnen er nooit onderuit... (tenzij je zowel emigreert of de daad in het buitenland uitvoert, afhankelijk van de daad kun je er dan onderuit komen)
Stel je eens als analogie voor wat er zou gebeuren als alle flaminganten (die dus België niet erkennen, enkel Vlaanderen) zich niet meer aan de Belgische wetten zouden houden, of alle Friesen/Zeeuwen die geen Nederlander willen zijn zich niet aan de Nederlandse verkeersreglementen zouden houden. Vind je dat kunnen? Het zou ook uit die redenering volgen... ](*,)